عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته ۶۵

دوستان سلام

توی این پست میخوام حروف هوانوردی رو معرفی کنم و علت این که از این حروف استفاده میکنن را بگم...

حروف هوانوردی همون حروف انگلیسی هست و فقط تلفظ اونا فرق داره که اون هم به خاطر این هست که پشت بیسیم یا تلفن یا رادیو اشتباهی تلفظ نشه و باعث یک خطای بزرگ نشه....

حروف را بعد از عکسها با تلفظشون مینویسم این حروف برای اونایی هست که توی هوانزدی نیستن و از این اطلاعاتی ندارن و البته برای اونایی که تحصیل کرده این رشته هستن و دارن تایپ میگذرونن و یادشون رفته این حروف (چشمک)



عکس اول همراه با یه متن بود خیلی از متنش خوشم اومد به جای توضیحهای خودم از این متن قشنگ که احساسات یه هموطن رو نشون میده استفاده میکنم فقط اینو بگم که داخل کابین

۷۴۷-۴۰۰ ماهان ایر هست


This is something more than a beautiful shot for me; the last photo which I took in my last working night at Mahan Air, just before leaving the airline maybe for ever... after taking this photo, I prayed in the cockpit for a while, kissed the pedestal, then after having a cup of coffee I said goodbye and left there with a bunch of

memories in my mind


۷۴۷-۴۰۰ ماهان ایر در حال پرواز البته این هواپیما ها خیلی وقته که پرواز نمیرن و علتش هم درست معلوم نیست.....


۷۴۷-۱۰۰ ایران ایر در حالی که داره از جلوی رمپ ساها رد میشه ...اگر دقت کنید پشت این ۷۴۷ ایرباسهای جدید ساها رو با رنگ جدیدشون میبینید....

البته یکی از این ایرباسها فعلا پروازیه و یکی دیگه برای سی چک رفته آشیانه (‍‍C چک یک چک سنگینه که حدودا دو یا سه ماه طول میکشه اگر هم قطعه نباشه دیگه خدا میدونه کی تموم میشه...)



بوینگ 707 ایران ایر در سالهای قبل از انقلاب ....اون موقع ها ایران ایر توی اوج بود و خیلی خوب داشت پیشررفت میکرد اما...



**و حالا حروف الفبا رو با تلفظ هوانوردی مینویسم امیدوارم که به کارتون بیاد..



A=Alfa

B=Bravo

C=charlle

D=Delta

E=Echo

F=Foxtrot

G=Golf

H=Hotel

I=India

J=Jullet

K=Kilo

L=Lima

M=Mike

N=November

O=Oscar

P=Papa

Q=Quebec

R=Romeo

S=Sierra

T=Tango

U=Uniform

V=Victor

W=Whiskey

X=X-ray

Y=Yankee

Z=Zulu

نظرات 17 + ارسال نظر
پریسا جون جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:39 ق.ظ http://parisalar.blogfa.com/

بوس... الان میام

بوس.بوس

Dude جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:55 ق.ظ http://thedude.blogsky.com

سلام
خیلی ممنون بابت مطالب و عکسای قشنگت. راستش رو بخوای منم مثل خودت عشق پرواز و هواپیمام. خیلی لذت بردم از مطالبت. کاش ما هم امکاناتش رو داشتیم و می تونستیم plane spotter بشیم. بریم فرودگاه و take off landing ببینیم. نه این که از پشت صدتا نرده و فنس یه تیکه از هواپیمای پارک شده رو ببینیم.
راستی آقا یه نکته ای جسارتا عرض کنم. تو یکی از پستهات بوینگ 47 sp رو نوشته بودی special pars. ولی من قبلا شنیده بودم و الان هم تو ویکی پدیا سرچ کردم sp مخفف special performance که اولین بار توسط شرکت Pan Am سفارش داده شد برای پرواز نیو یورک به توکیو. این هواپپیما به خاطر طراحی بدنه عملکرد ویژه (special performance) داره که میتونه مسافت های طولانی رو بدون سوخت گیری پرواز کنه. بعد از Pan Am شرکت Iran Air هم سفارش داد.
مخلصیم.

سلام دوست عزیزم
خوشحالم که از عکسا خوشت اومده...
امیدوارم شما هم یه روزی توی این صنعت مشغول به کار بشین و با هم پرواز بریم...

راسشتو بخواید من فقط از قدیمیای ایران ایرشنیده بودم که sp مخفف چی هست برای همین هم نوشتم فکر کنم این بشه و دقیقا هم نمیدونستم ممنون دوست عزیزم که بهم گفتین و متذکر شدین...
ولی درباره سفارش ایران ایر فکر کنم اولی رو ایران ایر سفارش داد آخه یادمه توی سایت بوینگ دیدم البته فکر کنم شما اطلاعاتتون از من بیشتره در این باره و ممنون میشم که باهام همکاری کنید و تا بتونیم مطالب علمی تری را ارائه کنیم...
چاکر هرچی عشقه پروازه

سهیل جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:56 ق.ظ http://alishariaty.parsiblog.com/

سلام دوست من، امیدوارم ایام به کام باشه و روزگار بر وفق مراد
وبلاگ زیبایی دارید،
شما رو با عنوان پرواز لینک کردم
اگر شما هم مایلید مذهب عشق رو بلنکید
ممنونم از لطفتون
http://alishariaty.parsiblog.com

سلام دوست عزیزم
چشماتون قشنگ میبینه سهیل جان...
منم شمارو لینک کردم دوست عزیز

مهدی جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:07 ق.ظ

سلام
وبلاگ خوبی داری...

من مهندسی کامپیوتر خوندم
می خواستم ببینم میشه خلبانی بخونم یا دیگه دیر شده؟
کلا اگه یه سری اطلاعات در مورد دانشگاه و... بهم بدی ممنون میشم.

سلام دوست عزیز
من یه دوستی دارم که خلبانی رو تازه شرو کرده و متولده 53 هست البته خوب به شاغل شدن توی ایر لاین توی ایران شاید نتونه فکر کنه ولی آرزوش براش مهمه و دنبالش رفته....
اگر براتون مهم باشه و دنبالش برین حتما میتونید بهش برسید حتی اگر همه بگن نمیشه....

خاطرات یک آتش نشان جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:58 ق.ظ http://www.firemanney.blogsky.com

سلام
ممنونم
پست زیبایی رو ایجاد کردین
ممنونم که دیدگاهتون رو ثبت کردین

سلام آبتین جان
خوشحالم که از پستم خوشتون اومده...

مهشید جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:18 ب.ظ http://p-daneshjo.blogfa.com

سلام
خوبی شما ؟!؟!
عکس اولی و متن زیرش خیلی قشنگ بود !!!
جدآ آدم حس دلتنگی و داشتن یه عمر خاطره رو از این متن و نوشته حس میکرد !!!!!!
مابقی عکسها هم خیلی جالب بود مخصوصا عکس آخری که مال قبل انقلابه و سیاه سفیده و خیلی جالبه !

حروف هوانوردی هم جالبه ها !!!!!
چه چیزهایی رو جایگزین کردن٫‌خیلی برام جالب و عجیب اومد
G=Golf
T=Tango
Y=Yankee
تعجب.تعجب !!!!!!!!!!!!!!!!!

ممنونم. خیلی زحمت کشیده بودی.مرسی .گل.

سلام مهشید خانوم
خوشحالم که عکسها مورد پسندتون بوده....
ما حروف جالتر هم داریم مثل R و J که اسامی شخصیت های داستان بودن و هواپیماهایی با این رجیستر یه جورای عاشقانه هستن(چشمک)

Dude جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:54 ب.ظ http://thedude.blogsky.com

سلام
مخلصتم دوست عزیز. من اطلاعاتی ندارم. فقط اطلاعات ویکیپدیا رو نقل قول کردم.
راستش رو بخوای من خیلی وقته که با رویای مشغول به کار شدن تو این صنعت و پرواز خداحافظی کردم. اما عشقش همیشه موندگاره...
همکاری با شما افتخار بزرگیه. من در خدمتم.
پیروز باشی

سلام دوست عزیز
همین که شما اشتباه من را بهم گفتین نشون میده که اطلاعاتتون از من بیشتره و خوشحال میشم که کمکم کنید که دربارش توی وبلاگتون صحبت میکنم.....
هیچ وقت از رویای پرواز خداحافظی نکنید چون اگر واقعا عاشقش باشین میتونید بهش برسید نمیگم راحته سخته ولی همه چیز امکان داره و خداهم به همه اونایی که عاشق آسمونش هستن کمک میکنه تا به بزرگیش بیشتر پی ببرن
موفق باشید دوست عزیزم

مژگان شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:56 ب.ظ

ای ول وبلاگت خوشگله!!!اما من برقیم از اینا کمتر سر در میارم!!!ولی این حروف جالب بودن برام!!!دست آقا علیرضا درد نکنه!!!!یه روز مهندس برقی هواپیمات بشم !!!!بوس بوس

چشماتون خوشگل میبینه...
امیدوارم که شما هم یه روز متخصص اویونیک بشین..
بوس .

مژگان شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:02 ب.ظ

راستی من میدونم ماهان ایر چرا دیگه پرواز نمی کنه چون دفعه آخری که با این هواپیما رفتیم مشهد همش با آیت الکرسیو توکلت علی الله رفتیم وای خدا نصیب نکنه هم چین که این دماغه هواپیما رو واسه اوج میداد بالا هم چین میزد زیره دل همه!!!تازه بعد یک ساعتو نیم تو هواپیما پرواز کرد!!!فن از کار افتاد داشتیم می پختیم!!!خلاصه خانوما که تو بغل نامزداشون فشاراشون پایین بود!!!من که خواهرم تو بغل مامانم ولو شد!!!!خلاصه فک کنم امام رضا برد و برمونگردون!!!!

این هواپیماها نو هستن و اصلا هم به علت کهنگی و خرابی گراند نشدن بلکه دلایل دیگه ای داره ....درضمن شما فکر کنم یا با ایرباس 300 رفتین مشهد یا با ایرباس 310 چون اصلا بصرفه نیست که 747 این مسیر کوتاه رو بره...
خوب به خلبان پرواز هم بستگی داره که هواپیما نرم بشینه یا محکم بخوره به زمین...ولی همینقدر بگم که تمام هواپیماهی ایران بیمه حضرت عباس هست

رویال یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:19 ق.ظ

داخل کابین تو تاریکی شب شبیه صندوق جواهره ...
و درباره ی اون متن واقعا قشنگ نوشته بود .احتمالا میدونی کی نوشتتش؟!(چشمک)

اولا اونایی که تایپ میرن اینارو یادشونه فقط یه کوچولو قاطیشون کرده بوده که به لطف جنابعالی مرتب گردید

دوما شیطونه میگه درباره ی دسته گلهای کاراموز های عزیز یه پست تپل مپل بذارم که به فراموشی کلاس تایپیا گیر ندن

با صندوق جواهرات موافقم چون خیلی بهش میاد...

حدس میزنم کی اون متن رو نوشته

ببین بهونه نیار اونی که توی هوانوردی وارد میشه باید یه چیزای بلد باشه که وقتی بهش گفتن برو فلان هواپیما نرو توی ماشین مارشالر بشینه


کارآ«وزی هم بدون دسته گل که نمیشه طرف بعد از 37 سال کار روی هواپیما صوتی میده و میزنه خودشو قطع نخاع میکنه حالا تو میخوای کار آموزا صوتی ندن

رویال یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:37 ب.ظ

حواس جمع کاراموزو 30 سال خدمتی نداره ....ببین بهونه نیار اونی که توی هوانوردی وارد میشه باید یه چیزای بلد باشه

رویال یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:38 ب.ظ

حواس جمع کاراموزو 30 سال خدمتی نداره ....ببین بهونه نیار اونی که توی هوانوردی وارد میشه باید یه چیزای بلد باشه

حالا شما هم همش از ما غلط املایی بگیر(چشمک) خوب صب وقتی ساعت 4بیدار میشی و شب قبلش ساعت 2 خوابیده باشی معلومه چشمای آدم 747 رو سسنا(سسنا همون هواپیماهای آموزشی که جوجه خلبانا باهاش پرواز میرن و بعد از دو ساعت پرواز عینک ری بان و سیگار ازشون جدا نمیشه) میبینه و نیتونه ارتفاع رو درست محاسبه کنه

یکی از دوستان تعریف میکرد وقتی توی لاین کار میکرده هواپیما آماده پرواز بوده و این داشته چک میکده ابزارشو توی ورودی متور جا میذاره و خلبان هم انجین استارت میکنه و متور املت میشه به همین راحتی و خوشمزگی...خوب این چیزا پیش میاد گاهی وقتا هم پیچ توی دست بچه ها جا میمونه و وقتی یادشون میفته که هواپیما پروازه

دختر نارنج و ترنج یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:07 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

اول از عکسا بگم و از اون نوشته که چقدر روی من تاثیر گذاشت.. چقدر احساس داشت این نوشته!
عکسا که عالی بودن.. مثل همیشه!!! دستت درد نکنه علیرضای عزیز..
و اما حروف.. اصلا نمی دونستم که این جوری تلفظ می شن و چقدر برام عجیب و در عین حال شگفت انگیز بود.. توی هر رشته ای وقتی دقیق می شی می بینی که چقدر موارد جالب و دوست داشتنی می تونی پیدا کنی که برای خودش عالم خاصی داره.
ممنونم ازت.. خیلی زحمت می کشی.. و به این خاطر وبلاگت معرکه ست. از صمیم قلب تبریک می گم بهت و متشکرم ازت.

ترنج توی این یک سالی که توی این رشته خیلیا رو شناختم به این باور رسیدم که تمام افرادی که عاشق پرواز هستن همشون به درجات بالا میرسن و این عشق همیشه خالصانس....

منم اولش که با حروف آشنا شدم برام هم جالب بود هم خنده دار ولی وقتی علتش را فهمیدم و مکالمات هوایی را گوش دادم دیدم واقعا خیلی قشنگن و امکان اشتباه در شنیدن را خیلی کم میکنن....

خوشحالم که از وبلاگ خوشت اومده و این وظیفه منو سنگین تر میکنه تا توی انتخاب مطالبم بیشترین دقت را داشته باشم

lazy daizy سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:31 ب.ظ http://www.daizy.persianblog.ir

سلام علی رضاجون.بازم کلی اطلاعااات!!!!!!!جدا کل الفبای انگلیشو دارنا!!!!!!باریکلا.و یه خبر واستواونم اینکه
^*<*>*من اپم*<*>*^
>
* ناردونه
^
*
V
^*<*>*من به روزم*<*>*^
>
*
ناردونه ^
*
V
^*<*>*i'm up to date*<*>*^
>
*
^
*
V
^ ناردونه
^*<*>*ومنتظر حضورگرمتم*
^
*
*
^
ناردونه ^
*
چیک
[چشمک]
*
^
*
ناردونه*

خوب همون الفبای انگلیسیه فقط تلفزش فرق داره که علتش روهم گفتم برای جلوگیری از خطا....

همین الان میام ناردونه

پریسا جون یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:11 ق.ظ http://parisalar.blogfa.com/

واقعاْ پست عالی بود.
من که خیلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی خوشم اومد
یه چیزایی تو این الفبا واقعاْ جالب بود! اصلاٌ فکرنمیکردم تلفظ هم این باشه!
راستی... خوشگل نوشته

الفبای هوانوردی هم دنیایی داره تلفظ بعضی از این حروف برای من خاطرس مثل حرف F=Foxtrot که خاطره یه جور پدر شدنمه(چشمک)

نازدونه یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:14 ب.ظ http://سسس

سلام به خاطر این همه اطلاعات و عکس های قشنگت از شما تشکر وقدر دانی میکنم با اینکه از این رشته وشغل چیزی سر در نمی آورم ولی خیلی باحال بود موفق باشی در هر زمین ودر هر کجا که فعالیت می کنی

سلام دوست عزیز
خوشحالم که از پستها خوشت اومده امیدوارم که بتونم روز به روز بهترشون کنم...

dr darini دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ق.ظ http://www.mehrnooshdarini.com

بسیار عالی و جالب بود.

خوشحالم که خوشتون اومده :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد