عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویره منتخب هفته ۷۰

دوستان سلام

امروز میخوام درباره بعضی از فرودهای اضطراری بگم که وقتی هواپیما فرود میاد برای این که مسافران سریعتر خارج بشن ار سرسره ها یاEmergency - Escape Slide استفاده میکنن 

این وسیله که خیلی هم مهم هست و اگر درونش مشکلی باشه میتونه پرواز را no go کنه (no go یعنی این که یک قطعه اصلی هواپیما خراب است و اجازه پرواز صادر نمیشه) موقع نصب خیلی هم خطر ناک هست البته اگر طبق کتاب عمل نکنیم خطرناکه وگرنه اگر طبق کتاب  عمل کنیم هیچ خطری نداره و نباید ترسی هم داشت ...خطر نصب این قطعه توی اینه که اگر مراقب نباشی و یک ضامن را اشتباهی بکشی ممکن است این سرسره ها یا Emergency - Escape Slide بدونه این که در جای خودش قرار گرفته باشه به سمته داخله هواپیما باد بشه و با سرعت خیلی زیادی این کار انجام میشه و به اون فردی که روش داشته کار میکرده اجازه فرار را نمیده و کمترین آسیبی که میزنه قطع نخاع هست البته افرادی هم بودن که با فرار کردن به داخل کاکپیت تونستن جون خودشون را نجات بدن ولی چون کلا اشتباه عمل میکردن هزینه زیادی رو به شرکتشون وارد کردن ....

خوب این سرسره ها که مجانی نیستن و هر بار بازشدنشون هزینه خیلی زیادی داره و حالا اگر به سمته داخل کابین هم که باز بشن به داخله هواپیما صدمه وارد میکنن...

البته بازم میگم تمام این اتفاقها وقتی میفته که فردی که برای نصبه این قطعه میره از روی کتاب راهنمای هواپیما عمل نکنه و به تجربه خودش بخواد اعتماد کنه که این توی هواپیمای یک کاره اشتباه و همیشه میگن حتی اگر سابقه 40 سال کار رو هواپیما رو هم داشتین باز هم با کتاب عمل کنید ....

حالا بریم که اصلا شکله این Emergency - Escape Slide را ببینیم و اگر چیزه دیگه ای به ذهنم رسید روی عکسها توضیح میدم



این هم Escape Slide هواپیمای بویینگ ۷۵۷ که مطعلق به شرکت  Arkia-Israeli-Airlines هست در بعضی از مدلها وقتی که Escape Slide باز میشه همراه با اون یه جعبه کمکهای اولیه و قایق و مقداری خوراکی و پودر کوسه پایین می آید ....



این هم سرسره بوینگ ۷۴۷ که اخل آشیانه برای چک کردن باز شده ...

برای پایین آمدن از Escape Slide مراحل خاصه خودش را داره که مهماندارها برای اون دوره میبینن و من زیاد اطلاع ندارم و فقط در همین حد میدونم که کفشهارو  باید دربیاریم تا از پارگی Escape Slide جلوگیری بشه و کرو (همون گروه پرواز ) هم باید وینگها(بالهای طلایی که روی سینه هاشون میزنن) را دربیارن...


بوینگ ۷۷۷ ایرفرانس از نمای روبرو که سرسره خودش را باز کرده


این هم یک صفحه از AMM هواپیمای ایرباس 320 که محل قرار گرفتن Emergency - Escape Slide را بر روی در هواپیما نشون میده و در این شکل یکمی هم برای نصب آن راهنمایی کرده البته این شکل بدونه متن راهنما هیچ ارزشی برای کار کردن نداره و با شکل نمیتوان کار کرد بلکه وقتی که شکل و متن کتاب در کنار هم باشن میشه به روشه صحیح و ایمن کار کرد بدون هیچ نگرانی از خطرات احتمالی....

نظرات 14 + ارسال نظر
مهشید پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:51 ب.ظ

سلام علیرضا
خوبی ؟!؟؟!
هم مطلبت هم عکس هایی که گذاشتی خیلی جالب بود
راستش مشهد که بودم رفته بودیم پارک کوه سنگی !!!
بعد این پارکه نزدیک به فرودگاه مشهد بود و هر هواپیمایی که میشست که میخواست بلند شه رو ما میدیدیم و آخ جات خالی با بابام کلیییییییییییییییییییی بحث و تبادل اطلاعات در مورد هواپیماها کردیم
راستش نمیدونستم اینقدر بابام در مورد هواپیماها اطلاعات داره
اخه سربازیش توی نیروی هوایی بوده و کللی از این چیز میزا میدونه و یکی یکی هواپیماها رو بهم معرفی میکرد و مال چه کشوری هستن رو میگفت
و منم چیزهایی که از اینجا یاد گرفته بودم رو بهش میگفتم و کلی برای هم کلاس میزاشتیم. چشمک.
خیلی حال داد خلاصه . خنده.
ممنونم ازت دوست خوبم .گل.گل.گل

مهشید خانوم سلام
زیارتتون قبول باشه...
بله منم پارکه کوه سنگی رفتم و وقتی که مشهد میریم تقریبا پاتوق من اونجاس به همین علت این که نزدیکه فرودگاه هست...

خوبه پس خیلی تونستی با پدرت تبادل اطلاعات داشته باشی ...

امیدوارم که از این پست هم خوشتون اومه باشه
گل.گل

الی جون پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 06:12 ب.ظ http://elifesgheli.blogfa.com

عجب...
این پست هم خیلی جالب بود و البته به نظرم یکم متفاوت...

میشه بگی تفاوتش توی چی بود؟

خانوم لیمو جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:33 ب.ظ http://peachlemon.bloghaa.com

سلام اقا علیرضای گل
از وقتیکه با وبلاگ شما اشنا شدم نسبت به هواپیما یه حسه دیگه دارم هیچوقت فکر نمیکردم انقدر نکات ریزو حساس و جالب داشته باشه
راستی در یه قسمت گفتید پودر کوسه؟؟؟میشه بگید چی هست و واسه چی لازمه؟؟
موفق باشید

سلام لیمو خانوم
شما لطف دارین ....
خوشحالم که تونستم اطلاعات کمم رو منتقل کنم ...
پودر کوسه پودری هست که برای وقتی هست که هواپیما توی دریا فرود میاد و این پودر را داخل آب میریزن تا کوسه هارو فراری بده که رنگ خاصی هم به آب میده فک کنم سبز رنگ یا شاید هم قرمز رنگ این رنگ برای اینه که تیمه نجات هواپیمارو سریعتر پیدا کنه ...امیدوارم که خوب توضیح داده باشم بازم اگر سوالی داشتین در خدمت هستم

خانوم لیمو شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:50 ب.ظ http://peachlemon.bloghaa.com

ممنون از توضیحتون ..واقعا جالب بود..پس فکر همه جارو کردن ..
ممنون از اطلاع رسانیتون..امیدوارم در همه مراحل زندگیتون موفق باشید

خواحش میکنم وظیفم بود ....
منم برای شما آرزوی بهترینهارو دارم...

رویال شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:32 ب.ظ

از نظر کارشناسی بنده بهترین قسمتش جاایه که مثلا یارو میترسه از سرسره بپره ... در این هنگام مهماندار محترم اجازه داره یارو رو شوت کنه تا از سرسره بره پایین و خدا میدونه شوت کردن ملت چه حال باحالیه !!!

من که تا حالا اون قسمتش رو تجربه نکردم...ولی ازتون یه سوال داشتم میشه بگین با چه زاویه ای و به کجا شوت میزنید(چشمک)

زهرا یکشنبه 2 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:00 ق.ظ http://jojoyesiyah.blogfa.com

ائن پست دو تا خانومه خیلی باحال بود
تو حالا چقد به این معلوماتت افزوده شد؟:دی

خوب بازم از این پستا مینویسم (چشمک)
من که خیلی به اطلاعاتم افزوده شد ولی روم نشد برم جلو و تبادل نظر داشته باشم(نیشخند)(چشمک)

محمد رضا علینقی زاده یکشنبه 2 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 ق.ظ http://tarlanpariz.blogfa.com

با سلام حال شما چطورست احوالی نمیگیری جگر

سلام داداشی
خوبی؟
من حتما با شما تماس میگیرم
ببخشید یه مدتی که سرم شلوغ بود بی معرفت هم شدم

مهشید دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:34 ب.ظ http://p-daneshjo.blogfa.com

گل.گل.گل.گل.گل

همین جوری برای دوست عزیز و پرمشغله ام .لبخند.

شما خودتون گل هستین مهشید خانوم

دختر نارنج و ترنج چهارشنبه 5 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 06:39 ب.ظ http://toranjbanoo.com

علیرضای عزیز
سلام
خوبی؟؟؟
این هفته کارام خیلی زیاد بود دیر رسیدم به نوشته ت....
اما چقدر عالی بود.. همیشه عالی می نویسی البته، اما این بار یه جور دیگه بود. انگاری خیلی تخصصی تر!!! آدم فکر می کرد دانشجوی مکانیک پروازه و داره واقعا درس تخصصی می بینه. مرسی...
اونوقت یه سوال.. یعنی همه ی این تجهیزاتی که باز می شه اون قدر وسیع هست داخل درب کار شده؟ چقدر زیبا و جالبه......
جدا وقتی ریزکاری های هواپیما رو بیشتر می فهمم به قدرت فکر و هوش بشر احسنت می گم...
ممنونم ازت علیرضای نازنین.. جدا زحمت می کشی برای این وبلاگ. مطمئنم که این همه عشق و زحمت بی پاسخ نمی مونه.
همیشه شاد باشی عزیزم.

ترنج بانو سلام

شما همیشه به من لطف داری و همیشه حرفات منو برای بهتر نوشتن تشویق میکنه و احساس مسئولیت منو بیشتر میکنه...
واقعا من خوشحال میشم که بتونم درباره هواپیما و امن بودنش به افرادی که از نزدیک با هواپیما سروکار ندارن و از داخلش خبر ندارن اطلاعات ناچیزمو بگم و افراد بتونن با نگاه بهتری به هواپیما نگاه کنن...

درباره سوالتون هم باید بگم بله تمام این تجهیزات توی درب هواپیما تعبیه شده حتی کپسول های نیتروژنی که با آنها سرسره ها باد میشن هم توی درها هستن قسمت برجسته پایین درها

من هم برای شما دوست عزیزم بهترینهارو آرزو میکنم

ایمان ۷۴۷ چهارشنبه 5 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:00 ب.ظ

سلام اقای علیرضا.
وب جالبی داری.چند روزیه مطالبتو مطالعه میکنم.
ما که به آرزومون نرسیدیم ولی نمیدونم میتونم لااقل یه دوستی داشته باشم که به این عشق رسیده باشه؟

ایمان عزیز سلام

خوشحالم که وبلاگم براتون جالب بوده...

امیدوارم شما به آرزوتون برسید ....
برام دعا کنید منم اول راه هستم و باید خیلی تلاش کنم تا به آرزوم برسم

یوسف پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:27 ق.ظ http://youcomco.blogfa.com

سلام علیرضا جان

دیدم کم پیدا شدی اومدم دنبالت

خیلی جالب بود این مطلبت من که کلی اطلاعات جمع کردم... میگم هواپیماهای ایرانیم سرسره دارن یا اینکه بجاش نارنجک گذاشتن تا ملت زودتر خلاص بشن؟!!!

یوسف جان سلام

ممنون از این که من لطف داری و به یادم هستی....

والا راستشو بخوای یکی از هواپیماهای ایرانی وقتی سرسره اش را باز کرده بودن چندتایی سوراخ داشت و یه عالمه خاک بلند ش درحد مه (چشمک) ولی ایرانی ها هم برای دکور این سرسره هارو دارن

خانوم لیمو پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:50 ق.ظ http://peachlemon.bloghaa.com

علیرضای عزیز از لطفیکه به ما داری سپاسگذارم..امیدوارم همیشه موفق باشی حیف اینجا از این شکلکها نداره که یه شاخه گل تقدیمت کنم!!اما مثل پانتومیم برات اجرا میکنم
گل گل گل گل گل گل گل
گل گل گل گل گل گل
گل گل گل گل گل
گل گل گل گل
گل گل گل
گل گل
گل

منم برای شما بهترینهارو آرزو میکنم لیمو خانوم...

اینجا شکلک نداره تا بتونیم احساساتمونو به زبون بیاریم و بگیم ...

زهرا جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:03 ب.ظ http://jojoyesiyah.blogfa.com

سلام به تو دوست خوبم
امیدوارم خوب و شاد باشی
به علت برخی مشکلاتم وبلاگمو حذف میکنم و در اولین فرصت و ساخت وبلاگ جدید شما رو لینک میکنم
ادرس وبلاگتو هم برداشتم
موفق باشی[قلب][گل]
بابای تا های[خونسرد][بدرود][گل]

سلام زهرا
امیدوارم که مشکلاتت حل بشه و خیلی خیلی زود بیای و آدرس وبلاگ جدیدتو بهم بدی ..
دوست دارم دوست خوبم
گل.گل.گل.گل

سمیرا یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:57 ق.ظ http://www.dokhtare-asemon.persianblog.ir

سلام
خوبی شما ؟!
مرداد به وبلاگم سر زده بودی !!!
اما من تازه امروز نظرت رو دیدم ....
گفته بودی که آتشنشان داوطلبی!!! اما من الان مطلبی در این باره ندیدم ...
به هر حال آتشنشان داوطلبایه زن یه چیز دیگه ان ...
پرسیده بودی ماموریت می رم یا نه ؟!!
پسر خوب مگه آتشنشان داوطلب رو می برن ماموریت ؟!
تازه هنوز دوره ی دوممون رو برگزار نکردن ...
شما چطور ؟!!

سلام
ممنون شما خوبین؟
بله شما چقدر دیر به دیر میاین وبلاگتون...
بله آتشنشان داوطلب هستم و قبلا و توی ارشیو پارسال میتونید دربارش بخونید....
درباره آتشنشان داوطلبهای زن هم یه چیزایی نوشتم درواقع خاطره هامه....
سمیرا خانوم درسته که توی شرح وضایفمون ماموریت رفتن نیست ولی من و چندتا از هم دوره ای هام شبهای جمعه میرفتیم ایستگاه و ارگ ماموریتی هم بود باهاشون میرفتیم و کمک میکردیم و کلا ا روش رفاقتی استفاده میکردیم...
امیدوارم که موفق باشین...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد