X
تبلیغات
رایتل

تصاویر منتخب هفته۷۲

جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:04 ب.ظ

دوستان سلام

امروز درباره ارتفاع سنج ( altimeter) و این که چجوری کار میکنه صحبت میکنیم

قبل از این که شروع کنم بگم یه خاطره کوچولو میگم استاد وقتی توی کلاس گفتف آلتی متر یکی از بچه های آذری کلاس چشماش گرد شد فک کنم آلتی به ترکی یعنی 6 بعد از چند لحظه اون رفیقمون به استاد گفت استاد ببخشید یعنی این 6 متره؟!؟! و اونجا بود که کلاس رفت رو هوا

خوب دیگه بریم سر اصل مطلب ...
قبل از این که وارد این رشته بشم فکر میکردم که هواپیما ها ارتفاع خودشونو با کمک امواج راداری پیدا میکنن و سیستم پیچیده ای داره راستشو بخواین زیاد هم دربارش مطالعه نداشتم...
ولی از وقتی که درسشو خوندم دیدم چه سیستم جالبیه ...
همه یادمونه که توی دبیرستان توی درس فیزیک  همیشه میگفتن که هرچه از سطح زیمن ارتفاع بگیریم دما و فشار کاهش پیدا میکنه...
خوب Altimeter هم از همین قانون ساده استفاده میکنه ...
روی بدنه هواپیما قسمت های کوچکی هست که معمولا رنگ نمیکنن و خیلی هم ساف هستن به این قسمتها static port میگن


این هم یک نمونه از   static port
این استاتیک پورت مربوط به هواپیمای 737 میشه...
اگر بازم دقت کنید میبینید که روی این قسمت چندتا سوراخ کوچیک هست که از طریق این سوراخها هوای اطراف هواپیما وارد این سیستم میشه و با اندازه گیری فشار ارتفاع بدست میاد به همین سادگی ...

اینم استاتیک پورت بوینگ  717
البته اینم بگم که چون هواپیما درجه ایمنیش خیلی بالا هست و معمولا برای هر سیستمی یک یدکی هم داریم برای استاتیک پورت هم همیشه یک سیستم رزرو داریم...


خوب توی این عکس سه تا از نشانگرهای(Indicator) اساسی هواپیما رو میبینید
به ترتیب از بالا به پایین
Attitude Indicator
Airspeed Indicator
Altimeter
این ایندیکیتورها مربوط به 400-747 هست

حالا چندتا هم عکس منتخب ببینیم که همش خاطره و علمی نباشه یکمی هم عشقی باشه(چشمک)


ایرباس A340  

CathayPacificAirways

747-400 لوفتانزا فک کنم به مناسبت پنجاهمین سالگرد همکاری لوفتانزا با بوینگ بوده چون روی بدنه هواپیما یه چیزایی در این باره نوشته بود....
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo