عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته۷۲

دوستان سلام

امروز درباره ارتفاع سنج ( altimeter) و این که چجوری کار میکنه صحبت میکنیم

قبل از این که شروع کنم بگم یه خاطره کوچولو میگم استاد وقتی توی کلاس گفتف آلتی متر یکی از بچه های آذری کلاس چشماش گرد شد فک کنم آلتی به ترکی یعنی 6 بعد از چند لحظه اون رفیقمون به استاد گفت استاد ببخشید یعنی این 6 متره؟!؟! و اونجا بود که کلاس رفت رو هوا

خوب دیگه بریم سر اصل مطلب ...
قبل از این که وارد این رشته بشم فکر میکردم که هواپیما ها ارتفاع خودشونو با کمک امواج راداری پیدا میکنن و سیستم پیچیده ای داره راستشو بخواین زیاد هم دربارش مطالعه نداشتم...
ولی از وقتی که درسشو خوندم دیدم چه سیستم جالبیه ...
همه یادمونه که توی دبیرستان توی درس فیزیک  همیشه میگفتن که هرچه از سطح زیمن ارتفاع بگیریم دما و فشار کاهش پیدا میکنه...
خوب Altimeter هم از همین قانون ساده استفاده میکنه ...
روی بدنه هواپیما قسمت های کوچکی هست که معمولا رنگ نمیکنن و خیلی هم ساف هستن به این قسمتها static port میگن


این هم یک نمونه از   static port
این استاتیک پورت مربوط به هواپیمای 737 میشه...
اگر بازم دقت کنید میبینید که روی این قسمت چندتا سوراخ کوچیک هست که از طریق این سوراخها هوای اطراف هواپیما وارد این سیستم میشه و با اندازه گیری فشار ارتفاع بدست میاد به همین سادگی ...

اینم استاتیک پورت بوینگ  717
البته اینم بگم که چون هواپیما درجه ایمنیش خیلی بالا هست و معمولا برای هر سیستمی یک یدکی هم داریم برای استاتیک پورت هم همیشه یک سیستم رزرو داریم...


خوب توی این عکس سه تا از نشانگرهای(Indicator) اساسی هواپیما رو میبینید
به ترتیب از بالا به پایین
Attitude Indicator
Airspeed Indicator
Altimeter
این ایندیکیتورها مربوط به 400-747 هست

حالا چندتا هم عکس منتخب ببینیم که همش خاطره و علمی نباشه یکمی هم عشقی باشه(چشمک)


ایرباس A340  

CathayPacificAirways

747-400 لوفتانزا فک کنم به مناسبت پنجاهمین سالگرد همکاری لوفتانزا با بوینگ بوده چون روی بدنه هواپیما یه چیزایی در این باره نوشته بود....
نظرات 7 + ارسال نظر
ایمان ۷۴۷ جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 06:51 ب.ظ

سلام علی رضا.
من دیده بودم ولی نمیدونستم چی هستن.
زحمت کشیدی خسته نباشی.به امید دیدار.

سلام ایمان جان

امیدوارم که مفید بوده باشم

همراز و همصدا جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:30 ب.ظ http://believe2.blogfa.com/

سلام دوست خوبم[لبخند]
حال شما خوبه؟[خونسرد]
ما همـــــــــراز و همــــــــــــــصدا با یه نیت شروع به برپایی وبلاگ کردیم که شاید به نوعی بتونیم کمک دوستان و همسن و سالان خودمون کنیم.تو هر پست مشکلات یا موضوعاتی که در زندگی باهاشون مواجهیم رو بیان میکنیم از شما هم میخوایم که اگه مشکلی دارین یا نظر یا پیشنهاد تو قسمت نظرات یا ایمیل ما که در وبلاگ موجوده بگین ما هم به همه نظرات جواب میدیم حتی مشکلات رو با حذف نام و مشخصات تو پستا اپدیت کرده و جواب میدیم اگه وبلاگ به امید خدا پیشرفت کنه از کارشناسای دیگه برای رفع مشکلات کمک میخوایم.فقط باید همدیگرو باور کنیم.همراز و همصدا نه برای افزایش نظرات و نه افزایش امار این کارو میکنن فقط برای اینکه مشکلات ما جوونا به نوعی حل بشه و استارت این کارم زده شده
از شما دعوت میکنیم که بیای و پست اولمونو ببین[لبخند][گل][گل]
حتی اگه واستون مقدوره وبلاگ ما رو تو پستاتون معرفی کنین و بذارین ممنونم
منتظر قدماتون هستیم[گل][گل][گل]
در ضمن ما رو به اسم همـــــراز و همـــــــدا لینک کنید و به ما هم خبر بدین که شما رو به چه اسمی لینک کنیم

مهشید شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:06 ق.ظ

وااااااااااااای چه جالبه این سیستمی که گفتی برای اندازه گیری ارتفاع سنج
منم جدا برام سوال بود که چه جوری ارتفاع هواپیما رو میفهمنن و میگن توی ارتفاع فلان پایی هستیم !؟!؟!
خیلی باحال بود
عکسهات هم مثل همیشه تک و عالی اما عمس اولی قشنگ تر و عشقولانه تر بود.چشمک.
مرسی علیرضا
گل.گل.گل

یکی از جالبترین سیستمهای هواپیماس و پیدا کردن اشکالاتش هم برای خودش خیلی جالبه که من خیلی خوشم میاد....

خوشحالم که از عکسا خوشت اومده...

خانوم لیمو شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:19 ب.ظ http://peachlemon.bloghaa.com

خیلی عاالی بود علیرضای عزیییز..{گل}
کلا دارم به هواپیما با دقت بیشتری نگاه میکنم ..ممنون که این اطلاعات و به ما میدی. موفق باشی..عکسها هم که عالیی بود مخصوصا قسمت عشقوولانش..
خاطره دوست اذریت هم واقعا خنده دار بوود..امیدوارم همیشه لبخند به روی لبهات بشینه!!!

خوشحالم که میتونم با نوشتنم این علاقه را در دیگران هم بوجود بیارم و دیگرانم علاقه مند کنم به هوانوردی...
منم برای شما و هلو جونم آرزوی بهترینهارو دارم...

lazy daizy یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:22 ب.ظ http://daizy.persianblog.ir

wow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اطلاعات عمومیم (نه!خصوصی م) رفت بالا.ایول اطلاعاتتو.چیک

اینا درسایی هست که من میخونم و ساده ترینهاشو گفتم ....
خوشحالم که به بالا رفتن اطلاعات دوستام کمک میکنم

ترنم (یادگاری از روزهای جوانی) یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 03:31 ب.ظ http://taranom-bahari.persianblog.ir

یوووووووووووووووووهووووووووووووووووو
سلااااااااااااااااااام
خوبی دوست جونم؟؟
دلم واست تنگیده بود
این عکس عشقیات زیادی عشقیه هاااااااااااااااااااااااا
خوشگلن خیلی
به نظرم کلا؛ هواپیما چیز پیچیده ایه
این همه عقربه و چیز میز داره توش
خوبه خبلانا گوگیجه نمی گیرن
یه کم آدمو می ترسونه

سلام دوست خوبم
منم دلم برات تنگ شده بود ولی یه مدتی بی معرفت شده بودم...

بین خودمون بمونه ولی بعضی از خلبا هم گوگیجه میگیرن و میزنن هواپیما رو داغون میکنن(چشمک) ولی شما اصلا نترسید چون همیشه یه مکانیک هواپیما توی هواپیما هست

دختر نارنج و ترنج جمعه 21 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:15 ب.ظ http://toranjbanoo.com/

سلام علیرضای عزیز
چقدر عقب افتادم از نوشته هات.. ببخش من رو.
جالب بود اون ارتفاع سنج.... منم برام سوال بود و الان خیلی دونستنش برام جالبه.
عکس ها هم که مثل همیشه... ببین تو رو خدا باید حسرت عرب های امارات رو بخوریم!

سلام ترنج جان
نه بابا این حرفا چیه شما که میدونم گرفتار بودی و اون اتفاق براتون افتاده....

واقعا ایران ما که یه زمانی اولین محصولات رو استفاده میکرد حالا به جایی رسیده که هواپیمای دست 100م استفاده میکنه و میگن خیلی هم خوبه و جدیده....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد