عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته ۸۳

دوستان سلام


توی این فصل سرما و زمستون همه بری ماشیناشون فکر زد یخ  و زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن هستن خوب توی هواپیمایی هم توی این فصل برای هواپیماها کارای خاصی میکنن...




هواپیما که ایرباس ۳۴۰ هست و فکر کنم لوگو شرکتش هم معلوم باشه...

ولی اشتباه نکنید دوستان این هواپیما آتیش نگرفته بلکه دارن روش عملیات Deicing(یخ زدایی) انجام میدن که این عملیات را براتون توضیح میدم ...


البته مواد مورد استفاده در این کار بسیار گرون هست و فقط برای یک بار پرواز استفاده میشه تا  اونجایی که من شنیدم یک هواپیمای فوکر 100 که هواپیمای کوچیکی هم هست هزینه اش تقریبا 10 میلیون تومان هست....


همونطوری که توی این عکس و عکس قبلی میبینید مواد خاصی را به بدنه هواپیما اسپری میکنند تا از یخ زدگی در هنگام Takeoff جلوگیری شود چون طبق قوانین آیرو دینامیکی در هنگام takeoff بیشترین نیروی lift(نیروی بالا برنده) را احتیاج داریم و لازمه آن صاف بودن سطح بال است و چون از موتورها بیشترین کارکرد را میخواهیم نمیتوانیم از Anti Ice استفاده کنیم...

 

البته نوک بال هواپیماها در تمام فصول سال احتمال یخ زدگی داره چون هواپیما توی ارتفع بالا حرکت میکه و باز هم میدونیم که هرچه از سطح زمین دور تر بشیم فشار و دما کاهش پیدا میکنه پس همیشه هواپیما به یک سیستم برای این که از یخ زدن نوک بال جلوگیری کنه احتیاج داریم که به اون میگن Anti Ice این سیستم در هواپیماهی پهن پیکر با هوای داغی که از موتور گرفته میشه و به داخل لوله های تو خالی که در leading Edge (لبه حمله بال)وجود دارد هدایت میشود و باعث میشود که یخ زدگی اتفاق نیفتد

در بعضی از هواپیماها هم با المنت که با برق گرم میشود عمل میکند و در بعضی دیگر شکلی عجیبتر داره که به اون deicerBoot میگن که اگر اجازه بدین این قسمت آخر deicerboot را توضیح ندم چون یک سیستم پیچیده هست و فقط عکس از هواپیمایی که از این سیستم استفداه میکنه میگذارم و نشونه اون اینه که leadig edge بال اون هواپیمایی که از این نوع سیستم استفاده میکنه سیاه هست مثل هواپیمای ATR-72 که توی ایران شرکت آسمان داره و مرکز تعمیراتشون توی شریاز (شهر شعر و شراب و البته شهری که یکی از بهترین دوستهام اونجا زندگی میکنه)هست...


به leading Edge  این ATR-72 نگاه کنید همونطوری که گفتم سیاه هست و جنسش هم از پلاستیک هست که روی لبه بال کشیده شده....




متن عکاس:

Another view from cockpit of Mahan Air B744 ! Also you can see, 2 previous register of this bird just below the Landing gear lever

حیفم اومد که این خبر خوش را ندم و برای خودم نگه دارم که 400-747 های ماهان ایر دارن اجازه پرواز میگیرن و قراره به همین زودیا پروازی بشن عکس بالا هم داخل کاکپیت یکی از همین خوشگلاس که قراره بعد از یه استراحت اجباری طولانی پروازی بشن و جون تازه ای به هواپیمایی ایران بدن...

نظرات 11 + ارسال نظر
مینو جمعه 1 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:26 ق.ظ

این عکسات که واسه من بااااز نمیشن !!

چه تخصصی !!
ممنون از اطلاعاتی که میدی !!

عکسا حجمشون زیاده و یکمی باید صبر کنید....

امیدوارم که این اطلاعات براتون جالب باشه

مهشید جمعه 1 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:35 ب.ظ http://p-daneshjo.blogfa.com

سلام
چقدر اطلاعات جالب و خوبی بود
اصلا به فکرمون هم نمیرسید که هواپیماها هم این دنگ و فنگ ها رو دارن
خسته نباشی
خیلی عالی بود
ممنون
گل.

سلام مهشید خانم
خوشحالم که تونستم مطلب رو جوری بگم که جذاب باشه و تازه جلوه کنه...
ولی تمام این دنگ و فنگ ها میشه دو خط از یه کتاب 400 صفحه ای آخر ترم امتحانشو دارم!!!!!

ممنون از این که وقت گذاشتین ::گل::‌ ::گل:: ‌‌ ::گل::

ایمان ۷۴۷ جمعه 1 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 07:47 ب.ظ

سلام.
مرسی از مطلبت. دقیقا زمانی که داشتیم ازش با هم حرف میزدیم.
راستی هواپیما بوق هم داره(چشمک)؟؟؟؟؟؟

زحمت کشیدی.

سلام ایمان جان...

خواهش میکنم البته ببخشید که مطلب برای شما تکراری هست::لبخند::

هواپیما بوق هم داره برات سفارش دادم یه 11-10 روش بذارن که برای هم بوق بزنیم::چشمک::

یوسف شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:47 ب.ظ http://youcomco.blogfa.com

علیرضا طیاره ترمز abs داره؟ سوال جدیه

طیاره همه چی داره یوسف جان
جمعیت کسیری نیز پرنده داره ::چشمک::

ترانه یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:45 ب.ظ

سلام

ممنون که به وبم اومدی


اطلاعات جالبی بود....
چند وقت پیش داشتم تو شبکه ی من و تو یه برنامه می دیدم در مورد یه فرودگاهی که ژاپنیها(اگه اشتباه نکنم) وسط اقیات=نوس یه فرودگاه زده زده بودن
برام خیلی جالب بود

ممنون

سلام

در این که ژاپنی ها کارای عجیب زیاد میکنن شک نکنید.... متاسفانه من اون برنامه را ندیدم ولی عکسای اون فرودگاه را دیدم سعی میکنم توی پست بعدی حتما از عکسهای اون فردوگاه هم استفاده کنم

ممنون که به اینجا اومدین

مینو دوشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:32 ب.ظ

ع ... عکسا کم کم باز میشن !! :دی

برم عکسارو ببینم !! :پی

امیدوارم که از دیدنشون لذت ببری ::لبخند::

[ بدون نام ] دوشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:20 ب.ظ http://pooltujibi.blogfa.com

واااااای چه جالب
من تازه باوبتون آشنا شدم خیلی خیلی جالب بود
امیدوارم همیشه تو آسمون باشیدوبه آرزوهاتون نزدیک تر

سلام مقتصد الممالک

ممنون از آرزوی قشنگتون
::گل::

دختر نارنج و ترنج سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 07:08 ب.ظ http://toranjbanoo.com

علیرضای عزیزم سلام
خوبی؟
دلتنگ تو و این صفحه، این وبلاگ عزیز بودم حسابی... ببخش که بی خبر دور می شم یه وقتایی... دیگه منم و این اخلاقای بی حساب کتابم...
ممنونم که همه ش به یادم بودی و محبت داشتی....
عکسات معرکه ست.. اطلاعاتت معرکه تر!!! نمی دونستم. اصلا اطلاعی از این سیستم ها نداشتم... جالب بود.. خیلی خیلی جالب بودن برام.
امروز شاهین می گفت ماهان داشته چندتا هواپیما برای تعویض می فرستاده بهش گفتن شما تحریمین.. آره؟ اطلاع داری تو؟؟؟؟

ترنج جان سلام
ممنون شما خوبی؟

خوشحالم که از مطالب خوشتون امده و براتون جالب بودن...

راستشو بخواین از ماجرا تعویض هواپیما خبری ندارم ولی فک کنم تعویض قطعه بوده چون هواپیما رو من جایی نشنیدم تعویض کنن....(البته شرکت ماهان منظورمه)

مینو چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:00 ق.ظ

خیلی خیلی دیر باز میشن ! ( عکسا رو میگم )
اولی رو واقعن فک کردم آتیش گرفته !!!!


بعد شما کجایین ؟؟ ازتون خبری نیست !

خوب چیکارشون کنم حجمشون بالاس....

من همینجام فرار نمیکنم ::نیشخند::

داداشت چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 08:36 ق.ظ http://tarlanpariz.blogfa.com

با درود بر تو داداش عزیزم مطلب جالبی بود موفق باشید

سلام داداش عزیزم
ممنون که همیشه بهم لطف دارین
خوشحالم که از نوشته هام خوشتون میاد

::گل::

یوسف چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 04:06 ب.ظ http://youcomco.blogfa.com

::گل::

::بوووووووس::


::نیشخند::

::نیشخند::


::بوووووووس::


::گل::

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد