X
تبلیغات
رایتل

تصاویر منتخب هفته ۸۳

جمعه 1 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:20 ق.ظ

دوستان سلام


توی این فصل سرما و زمستون همه بری ماشیناشون فکر زد یخ  و زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن هستن خوب توی هواپیمایی هم توی این فصل برای هواپیماها کارای خاصی میکنن...




هواپیما که ایرباس ۳۴۰ هست و فکر کنم لوگو شرکتش هم معلوم باشه...

ولی اشتباه نکنید دوستان این هواپیما آتیش نگرفته بلکه دارن روش عملیات Deicing(یخ زدایی) انجام میدن که این عملیات را براتون توضیح میدم ...


البته مواد مورد استفاده در این کار بسیار گرون هست و فقط برای یک بار پرواز استفاده میشه تا  اونجایی که من شنیدم یک هواپیمای فوکر 100 که هواپیمای کوچیکی هم هست هزینه اش تقریبا 10 میلیون تومان هست....


همونطوری که توی این عکس و عکس قبلی میبینید مواد خاصی را به بدنه هواپیما اسپری میکنند تا از یخ زدگی در هنگام Takeoff جلوگیری شود چون طبق قوانین آیرو دینامیکی در هنگام takeoff بیشترین نیروی lift(نیروی بالا برنده) را احتیاج داریم و لازمه آن صاف بودن سطح بال است و چون از موتورها بیشترین کارکرد را میخواهیم نمیتوانیم از Anti Ice استفاده کنیم...

 

البته نوک بال هواپیماها در تمام فصول سال احتمال یخ زدگی داره چون هواپیما توی ارتفع بالا حرکت میکه و باز هم میدونیم که هرچه از سطح زمین دور تر بشیم فشار و دما کاهش پیدا میکنه پس همیشه هواپیما به یک سیستم برای این که از یخ زدن نوک بال جلوگیری کنه احتیاج داریم که به اون میگن Anti Ice این سیستم در هواپیماهی پهن پیکر با هوای داغی که از موتور گرفته میشه و به داخل لوله های تو خالی که در leading Edge (لبه حمله بال)وجود دارد هدایت میشود و باعث میشود که یخ زدگی اتفاق نیفتد

در بعضی از هواپیماها هم با المنت که با برق گرم میشود عمل میکند و در بعضی دیگر شکلی عجیبتر داره که به اون deicerBoot میگن که اگر اجازه بدین این قسمت آخر deicerboot را توضیح ندم چون یک سیستم پیچیده هست و فقط عکس از هواپیمایی که از این سیستم استفداه میکنه میگذارم و نشونه اون اینه که leadig edge بال اون هواپیمایی که از این نوع سیستم استفاده میکنه سیاه هست مثل هواپیمای ATR-72 که توی ایران شرکت آسمان داره و مرکز تعمیراتشون توی شریاز (شهر شعر و شراب و البته شهری که یکی از بهترین دوستهام اونجا زندگی میکنه)هست...


به leading Edge  این ATR-72 نگاه کنید همونطوری که گفتم سیاه هست و جنسش هم از پلاستیک هست که روی لبه بال کشیده شده....




متن عکاس:

Another view from cockpit of Mahan Air B744 ! Also you can see, 2 previous register of this bird just below the Landing gear lever

حیفم اومد که این خبر خوش را ندم و برای خودم نگه دارم که 400-747 های ماهان ایر دارن اجازه پرواز میگیرن و قراره به همین زودیا پروازی بشن عکس بالا هم داخل کاکپیت یکی از همین خوشگلاس که قراره بعد از یه استراحت اجباری طولانی پروازی بشن و جون تازه ای به هواپیمایی ایران بدن...

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo