X
تبلیغات
رایتل

تصاویر منتخب هفته ۹۳

جمعه 12 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:58 ب.ظ

دوستان سلام

این هفته میخوام یکمی درباره هلیکوپترها صحبت کنم البته من درباره هلیکپتر اظلاعات کمی دارم و اگر دوستانی هستن که اطلاعات بهتری دارن حتما برای این پست ازشون استفاده میکنم ....



وقتی گفته میشه هلیکپتر یاد یک وسیله پرنده می افتیم که دوتا ملخ داره یکی بالای بدنه و یکی دیگه که کوچیکتر هم هست در دم که به اونی که بزرگتره میگن main roto و اونی که کوچیکتره و در دم قرار میگیره میگن tail rotor


توی این عکس که یک هلیکوپتر Bell 212 هست میتونید هر دو rotor را ببینید


یه نکته هست که برای من خیلی جالبه و اون  اینه که توی هلیکوپتر صندلی کاپتان سمت راست است بر خلاف هواپیما که صندلی کاپتان سمت چپ هست ...وقتی استاد داشت این را توی کلاس میگفت من به دوستم که بقل دستم نشسته بود گفتم این نشون میده که اولین سازنده هلیکوپتر انگلیسی بوده:D

علت این که یک ملخ در دم داریم اینه که نیروی گشتاور ملخ بزرگ را خنسی کنه و نگذاره که بدنه در خلاف جهت چرخش ملخ حرکت کنه....بعدها روشی ابداع شد که جالب به نظر میرسه و اون این بود که به جای این که یک ملخ در دم قرار بدیم ملخ اصلی و بزرگ را به صورت دوتایی قرار دهیم (دوتا روی هم)که این دوتا خلاف جهت یکدیگر بچرخن
 

این هم همون روش جید تری که در بالا توضیح دادم عکس مربوط میشه به یک هلیکوپتر kamov Ka-50که برای نیروی هوایی روسیه هست....

خلبانی هلیکوپتر هم با هواپیما خیلی فرق داره البته یک سری چیزها هست که پایه کار هست و مشترک هست ولی توی خیلی از چیزها هم با هواپیما فرق داره به طور مثال ما توی کاکپیت برای حرکت دادن هواپیما یک یوک (همون فرمون خودمون::چشمک::)داریم و دوتا پدال ولی در هلی کوپتر چون حرکت عمودی هم به این پرنده اضافه شده اهرمی هم داره که برای حرکت عمودی است که اگر اشتباه نکنم به آن سایکلیک میگن و استیک داره که محل قرار گیریش مثل یوک هست  و پدالها که حرکتهای خاص خودشون را دارن و برای تغییر جهت دماغه به سمت چپ و راست هستن که مثل هواپیما هست حرکت پدالها....



نمونه دیگه ای از هلیکوپتر که دوتا ملخ داره که عکس هم میچرخن و توی ایران هم هست ch-47 یا شینوک هست


این هم شینوک نیروی هوایی ایران

بعدها باز هم علم پیشرفت کرد و به جای این که از دو ملخ استفاده بشه از یک ملخ استفاده کردن و برای نیروی مخالف با نیروی گشتاوری بدنه فکر جالبی کردن...از هوای داغ موتور یک خروجی گرفتن و در قسمتی که تقریبا ملخ دم نصب میشد گذاشتم این خروجی قابلیت چرخش داشتبرای همین بود که عالی بود و کار را  آسانتر میکرد و هزینه های تعمیرات هم کمتر شد و تعمیرات هم آسانتر شد به هوای داغی که از موتور و قسمت کمپرسور گرفته میشه Bleed Air میگن


میتونید توی دم این مدل دقت کنید و ببینید که ملخ نداره و خروجی هوا داره....
این مدلMD_900 هست که ساخت مک دانل داگلاس هست...



یک عکس از هواپیما هم میذارم که یه عکس هنری هم باشه...


بوینگ 757 و یک طبیعت زیبا


بعدا نوشت:این لینک هم برای یوسف جان که برن و دانلود کنن 
یوسف وقتی فیلمو دیدی برات به صورت کارشناسانه تلفنی توضیح میدم::چشمک::
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo