عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته ۹۳

دوستان سلام

این هفته میخوام یکمی درباره هلیکوپترها صحبت کنم البته من درباره هلیکپتر اظلاعات کمی دارم و اگر دوستانی هستن که اطلاعات بهتری دارن حتما برای این پست ازشون استفاده میکنم ....



وقتی گفته میشه هلیکپتر یاد یک وسیله پرنده می افتیم که دوتا ملخ داره یکی بالای بدنه و یکی دیگه که کوچیکتر هم هست در دم که به اونی که بزرگتره میگن main roto و اونی که کوچیکتره و در دم قرار میگیره میگن tail rotor


توی این عکس که یک هلیکوپتر Bell 212 هست میتونید هر دو rotor را ببینید


یه نکته هست که برای من خیلی جالبه و اون  اینه که توی هلیکوپتر صندلی کاپتان سمت راست است بر خلاف هواپیما که صندلی کاپتان سمت چپ هست ...وقتی استاد داشت این را توی کلاس میگفت من به دوستم که بقل دستم نشسته بود گفتم این نشون میده که اولین سازنده هلیکوپتر انگلیسی بوده:D

علت این که یک ملخ در دم داریم اینه که نیروی گشتاور ملخ بزرگ را خنسی کنه و نگذاره که بدنه در خلاف جهت چرخش ملخ حرکت کنه....بعدها روشی ابداع شد که جالب به نظر میرسه و اون این بود که به جای این که یک ملخ در دم قرار بدیم ملخ اصلی و بزرگ را به صورت دوتایی قرار دهیم (دوتا روی هم)که این دوتا خلاف جهت یکدیگر بچرخن
 

این هم همون روش جید تری که در بالا توضیح دادم عکس مربوط میشه به یک هلیکوپتر kamov Ka-50که برای نیروی هوایی روسیه هست....

خلبانی هلیکوپتر هم با هواپیما خیلی فرق داره البته یک سری چیزها هست که پایه کار هست و مشترک هست ولی توی خیلی از چیزها هم با هواپیما فرق داره به طور مثال ما توی کاکپیت برای حرکت دادن هواپیما یک یوک (همون فرمون خودمون::چشمک::)داریم و دوتا پدال ولی در هلی کوپتر چون حرکت عمودی هم به این پرنده اضافه شده اهرمی هم داره که برای حرکت عمودی است که اگر اشتباه نکنم به آن سایکلیک میگن و استیک داره که محل قرار گیریش مثل یوک هست  و پدالها که حرکتهای خاص خودشون را دارن و برای تغییر جهت دماغه به سمت چپ و راست هستن که مثل هواپیما هست حرکت پدالها....



نمونه دیگه ای از هلیکوپتر که دوتا ملخ داره که عکس هم میچرخن و توی ایران هم هست ch-47 یا شینوک هست


این هم شینوک نیروی هوایی ایران

بعدها باز هم علم پیشرفت کرد و به جای این که از دو ملخ استفاده بشه از یک ملخ استفاده کردن و برای نیروی مخالف با نیروی گشتاوری بدنه فکر جالبی کردن...از هوای داغ موتور یک خروجی گرفتن و در قسمتی که تقریبا ملخ دم نصب میشد گذاشتم این خروجی قابلیت چرخش داشتبرای همین بود که عالی بود و کار را  آسانتر میکرد و هزینه های تعمیرات هم کمتر شد و تعمیرات هم آسانتر شد به هوای داغی که از موتور و قسمت کمپرسور گرفته میشه Bleed Air میگن


میتونید توی دم این مدل دقت کنید و ببینید که ملخ نداره و خروجی هوا داره....
این مدلMD_900 هست که ساخت مک دانل داگلاس هست...



یک عکس از هواپیما هم میذارم که یه عکس هنری هم باشه...


بوینگ 757 و یک طبیعت زیبا


بعدا نوشت:این لینک هم برای یوسف جان که برن و دانلود کنن 
یوسف وقتی فیلمو دیدی برات به صورت کارشناسانه تلفنی توضیح میدم::چشمک::
نظرات 8 + ارسال نظر
مهشید جمعه 12 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:47 ب.ظ http://p-daneshjo.blogfa.com

سلام علیرضا
خوبی ؟!؟!! خوش میگذره ؟!؟! چشمک.

عججججججججججججب ! پس از کاناله تیاره زدی کاناله هلی کوفففتر !
راستش من خودم از بچگی خیلی دوست داشتم سواره هلی کوپتر شم ، یعنی اموزشش رو ببینم اما نشد دیگه !
خیلی مطالبت جالب و اموزنده بود ، مخصوصا رونده پیشرفته
tail rotor

عکس اخرت هم که اصلا حرف نداشت ، عالی !!!!
دستت درد نکنه و خسته نباشی دوسته عزیز
گل.گل.گل

سلام مهشید خانم

نخیر من هنوزم تو خط طیاره هستم همونطوری که آدرس وبلاگ طیاره هست....
توی ایران آموزش خصوصی برای هلیکوپتر نیست چون هلیکوپتر هنوز هم در ایران یک وسیله نظامی شناخته میشه و کاربرد شخصی برای اون تعریف نکردن ...ولی میتونید برید مالزی یا دبی و توی Aviation school بلاد کفر ::چشمک:: خلبانی هلیکوپتر را یاد بگیرید
البته یه راه ساده تر هم هست که تشریف بیارین تا خلبانی هلیکوپتر و هواپیما و مکانیک هردوشون را خودم بهتون آموزش بدم فقط ساعت پرواز نداره کلاسهای من:دی

ممنون از این که همیشه بهم لطف دارین و همیشه بهم سر میزنید
گل.گل.گل

مقتصدالممالک شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:32 ق.ظ http://pooltujibi.blogfa.com

سلام حال شما؟
مثل همیشه جالب بود
راستشو بخوایی می خواستم بگم که در مورد هلی کوپتر پست بزارین ولی نمی دونم چرا روم نشد بگم!
راستی یه سوال تو هواپیما یا هلی کوپتر پدال مثلن ترمز یا گاز هست؟
بازم می گم خیلی خوب بود و یه تنوع تو وبت بود جالب جالب و جالب بود

سلام مقتصد ممنون شما خوبی؟
خب خوشحالم که تونستم برای دوستان و خواننده های عزیز مطلب جالبی بنویسم....

توی هواپیما پدالها دوتا کار میکنن هم ترمز هستن و هم حرکتyawرا اننجام میدن که اگر به نوک بالای اونها فشار وارد بشه ترمزها عمل میکنه و اگر به پایین اونها فشار وارد بشه سکان عمودی که بهش رادر میگن را حرکت میده ...
ولی برای گاز توی هواپیما دسته ها یا اهرم هایی وجود داره که به اونها تراتل یا دسته گاز میگن و توی هلیکوپتر روی سایکلیک مثل گاز موتور سیکلت چرخشی هست امیدوارم که واضح توضیح داده باشم...

یوسف شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:52 ب.ظ http://youcomco.blogfa.com

سلام رفیق، چطوری؟ خوش میگذره؟ علیرضا اون جنگنده آمریکا که عین هلی کوفتر فرود میاد اسمش چیه؟؟ میتونی یه مقدار ازش بگی اطلاعاتمون بره بالا؟
مرسی عزیزم

::بوس::

سلام عزیز من خوبم تو چطوری؟
اون شکاری جدیدترن شکاری تحویلداده شده به نیروی هوایی امریکا و نیروی دریایی امریکا هست اسمش F-35 jsf هست توی پست بعد حتما یه فیلم کوتاه از این شکاری ناز و مامان که رادار گریز هم هست آپ میکنم و توضیح هم میدم دربارش....

::بوس:: ::بوس:: ::بوس:: ::بوس:: ::بوس::

مقتصدالممالک شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:06 ب.ظ http://pooltujibi.blogfa.com

سلام مرسی خوبم
بله خوب بود
مرسی

سلام
خواهش میکنم

خانوم لیمو دوشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 05:17 ب.ظ http://peachlemon.bloghaa.com

عالی بود علیرضا خان...از وقتی با این وب اشنا شدم کلی اطلاعات راجع به هواپیما پیدا کردم..چند وقت پیش توو اتوبان تهران کرج بودیم و حوصله همه سر رفته بودیم منم یاد وب شما افتادم و کلی راجع به هواپیما و اندر امکاناتش توضیح دادم ..
بعدش همه با نگاهی متفکرانه بهم نگاه کردن و منم کلی فخر فروشی کرذم..به هرحال امیدوارم سایه وب شما از سر ما کم نشه..چشمک...گلدون..ببخشید گل..
موفق باشی

لیمو خانم سلام
واقعا خیلی خوشحالم که تونستم شما را علاقه مند کنم و جوری مطالب را بنویسم که شما مشتاق بشین برای دیگران هم تعریف کنید...
ممنون از لطفی که همیشه به من دارین
::گل::

ایمان ۷۴۷ سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:03 ب.ظ

سلام علیرضا.
مطلب جالبی رو اتخاب کردی.متنوع هم بود ممنون ازت من یاد گرفتم چون اطلاعاتی نداشتم زیاد.
عکس آخری هم محشره پسر خسته نباشی.

ایمان جان سلام
خوشحالم که از مطلبم خوشت اومده ایمان جان ....
این حرفا چیه شما استاد ما هستین

یوسف چهارشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:21 ب.ظ http://youcomco.blogfa.com

مرسی داش علی به خاطر اون کلیپ، انصافا همینجوری >>> O دهنم باز موند وقتی میدیم چکار میکنه. لامصب چی ساختن ::چشمک::

خواهش میکنم یوسف جان خیلی دوست داشتم کلیپهای بهتری بذارم ولی اینتر نت ما خیلی محدوده و سرعت ما هم که خیلی کم برای همین نشد ....

دختر نارنج و ترنج جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 05:58 ب.ظ

عالی بود!!!‌ مرسی.. هم از این نظر که متفاوت بود هم یه جورایی بیشتر به دلم نشست. یعنی راستش توقع نداشتم درباره ی هلی کوپتر بنویسی...
مخصوصاْ که عکس هم برای هر قسمت گذاشته بودی و تجسم لازم نبود.
عکس آخری هم خیلی زیبا بود. مرسی.

خوشحالم که خوشت اومده...
خب مگه به من نمیاد هلیکوپتر هم دوس داشته باشم::چشمک:: اون موقع ها که شبکه 5 سریال هلیکوپتر امداد 117 را پخش میکرد من همیشه میدیدمش و یک قسمتش را هم از دست نمیدادم و وقتی که تام خلبان هلیکوپتر سرطان گرفت و نمیتونست پرواز بروه واقعا براش ناراحت بودم و گریه کردم....ببین زدم جاده خاکی:دی
تمام سعیمو کردم که به روش استاد دانشور توضیح داده باشم استاد دانشور هم همیشه با عکسهای متفاوت توضیح میده...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد