عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

دایی و طاها

اگر از قدیم این وبلاگو میخوندین که خواهر زاده هامو یادتونه و اگر هم منو از نزدیک بشناسین که دیگه معرف هستن ..

آقا طاها که دوسال و 7 ماهشه به من علاقه خاصی داره و کلا من و اون خیلی هم دیگرو دوست دارم و اگر بیشتر از یک روز بشه و ما همدیگرو نبینیم حسابی دلمون برای همدیگه تنگ میشه و کمتر پیش اومده که ما همدیگرو با فاصله زمانی زیاد ببینیم...

این آقا طاها وقتی میاد خونه ما بلند داد میزنه :"دایی علی کجایی ببین کی اومده طاها گله اومده" چون من بهش میگم طاها گله اونم اینجوری خودشو صدا میزنه...صبحها هم که وقتی خوابه میارنش خونه ما حتما باید بیاد و توی بقل من بخوابه و هیچ جای دیگه ای نمیره ...

طاها به لپ علاقه شدیدی داره اگر دختر بچه باشه لپشو میکشه اگر خانم باشه لپشو عزیز دل دایی گاز میگیره...

خلاصه من با این خواهر زاده کوچیکه یه جورایی خیلی صمیمی هستیم و پایه هر جور خرابکاری هم هستیم با هم دیگه مثلا توی سینک آشپزخونه کاغذ آتیش میزنیم و این یکی از تفریحات سالممون هست ..تفریح دیگمون رق*ص هست این آقا طاها علاقه شدیدی داره که موزیک با صدای بلند گوش بده و حرکاتی هم از خودش اجرا کنه وقتی من دیدم علاقه داره این حرکات را منظم تر کردیم و کلا الان خوب شده میتونم از 100 بهش نمره 75 بدم...

راستی طاها اولین شخصی که با اسم درست صدا زد من بودم...


پ.ن:دوستم شوخی شوخی زد و چشم یکی از دوستاشو کبود کرد وقتی اون دوستش اومد عکسالعملی نشون بده دوستم براش خوند :تو که چشمات خیلی قشنگه.... کلا طرف هنگ کرد

تصاویر منتخب هفته ۹۵

دوستان سلام



The epitome of harmony between man and nature. Thousand of pounds of aluminiam coexisting peacefully with a flock of birds. The groundfog and many condensation trails only add to the moment.


747-8 جدیدترین مدل 747هست که بزرگترین نوع اون هم به حساب میاد

من روی یک مدل قدیمی تر از ان که همون 400-747 هست کار کردم  امیدوارم بتونم به زودی روی این مدل هم کار کنم و ببینم چه فرقی با مدلهای دیگش داره....


F-15 Eagleواقعا که عقاب آسمانهاست




باز هم F-15 به قسمت خروجی های موتور دقت کنید به این قسمت Exhaust nozzle میگن که توی موتور های هواپیماهای مسافر بری هم هست ولی در هواپیماهای شکاری یک تفاوت داره که قدرت مانور بهتری به شکاری ها میده اونم اینه که این قسمت توی شکاری ها به شکلvariable ساخته میشه و با توجه به حرکت دسته گاز هواپیما شکل خودش را آیرودینامیکی میکنه تا موتور راندمان بهتری داشته باشه ولی ما این را توی هواپیماهای مسافربری نداریم...
ادامه مطلب ...

تصاویر منتخب هفته ۹۴

دوستان سلام


دیروز ۱۸ فروردین دقیقا شد یک سال خوب یادمه که پارسال ۱۸ فروردین چهارشنبه بود ....

اون روز من برای اولین بار دستم خورد به هواپیما به عنوان یک کارآموز ...


EP-MHAهمون هواپیماس...

یک ایربس 300 B2 که من اون روز بود که فهمیدم فرق بین ایربس 300 B2وB4 چی هست ..فرقشون توی تعداد مخزنهای سوختشون هست که B4 یک تانک اضافی در قسمت مرکز خودش داره و همین بردشو بیشتر میکنه....


کاکپیت آلفا (EP-MHA) ...

اون روز سرپرست این هواپیمت حرف قشنگی زد دوست دارم بهش همشه عمل کنم گفت:

تو که اولین هواپیمایی که روش کار میکنی آلفا (A) هست همیشه توی کارت باید آلفا باشی توی زندگیت هم باید آلفا باشی ...حالا یکسال و یک روز گذشته از اون حرف من هنوز نمیدونم تونستم اونجوری باشم یا نه؟!


آلفا (EP-MHA) روی باند فرودگاه مهرآباد

آلفا اولین پرواز خودش را در سال 1981 داشت و موتورهای این هواپیماGE CF6-50C2R هست که اتفاقا صدای یکی از همین نوع موتورها صدای زنگ موبایل من هست ::نیشخند::

تصاویر منتخب هفته ۹۳

دوستان سلام

این هفته میخوام یکمی درباره هلیکوپترها صحبت کنم البته من درباره هلیکپتر اظلاعات کمی دارم و اگر دوستانی هستن که اطلاعات بهتری دارن حتما برای این پست ازشون استفاده میکنم ....



وقتی گفته میشه هلیکپتر یاد یک وسیله پرنده می افتیم که دوتا ملخ داره یکی بالای بدنه و یکی دیگه که کوچیکتر هم هست در دم که به اونی که بزرگتره میگن main roto و اونی که کوچیکتره و در دم قرار میگیره میگن tail rotor


توی این عکس که یک هلیکوپتر Bell 212 هست میتونید هر دو rotor را ببینید


یه نکته هست که برای من خیلی جالبه و اون  اینه که توی هلیکوپتر صندلی کاپتان سمت راست است بر خلاف هواپیما که صندلی کاپتان سمت چپ هست ...وقتی استاد داشت این را توی کلاس میگفت من به دوستم که بقل دستم نشسته بود گفتم این نشون میده که اولین سازنده هلیکوپتر انگلیسی بوده:D

علت این که یک ملخ در دم داریم اینه که نیروی گشتاور ملخ بزرگ را خنسی کنه و نگذاره که بدنه در خلاف جهت چرخش ملخ حرکت کنه....بعدها روشی ابداع شد که جالب به نظر میرسه و اون این بود که به جای این که یک ملخ در دم قرار بدیم ملخ اصلی و بزرگ را به صورت دوتایی قرار دهیم (دوتا روی هم)که این دوتا خلاف جهت یکدیگر بچرخن
 

این هم همون روش جید تری که در بالا توضیح دادم عکس مربوط میشه به یک هلیکوپتر kamov Ka-50که برای نیروی هوایی روسیه هست....

خلبانی هلیکوپتر هم با هواپیما خیلی فرق داره البته یک سری چیزها هست که پایه کار هست و مشترک هست ولی توی خیلی از چیزها هم با هواپیما فرق داره به طور مثال ما توی کاکپیت برای حرکت دادن هواپیما یک یوک (همون فرمون خودمون::چشمک::)داریم و دوتا پدال ولی در هلی کوپتر چون حرکت عمودی هم به این پرنده اضافه شده اهرمی هم داره که برای حرکت عمودی است که اگر اشتباه نکنم به آن سایکلیک میگن و استیک داره که محل قرار گیریش مثل یوک هست  و پدالها که حرکتهای خاص خودشون را دارن و برای تغییر جهت دماغه به سمت چپ و راست هستن که مثل هواپیما هست حرکت پدالها....



نمونه دیگه ای از هلیکوپتر که دوتا ملخ داره که عکس هم میچرخن و توی ایران هم هست ch-47 یا شینوک هست


این هم شینوک نیروی هوایی ایران

بعدها باز هم علم پیشرفت کرد و به جای این که از دو ملخ استفاده بشه از یک ملخ استفاده کردن و برای نیروی مخالف با نیروی گشتاوری بدنه فکر جالبی کردن...از هوای داغ موتور یک خروجی گرفتن و در قسمتی که تقریبا ملخ دم نصب میشد گذاشتم این خروجی قابلیت چرخش داشتبرای همین بود که عالی بود و کار را  آسانتر میکرد و هزینه های تعمیرات هم کمتر شد و تعمیرات هم آسانتر شد به هوای داغی که از موتور و قسمت کمپرسور گرفته میشه Bleed Air میگن


میتونید توی دم این مدل دقت کنید و ببینید که ملخ نداره و خروجی هوا داره....
این مدلMD_900 هست که ساخت مک دانل داگلاس هست...



یک عکس از هواپیما هم میذارم که یه عکس هنری هم باشه...


بوینگ 757 و یک طبیعت زیبا


بعدا نوشت:این لینک هم برای یوسف جان که برن و دانلود کنن 
یوسف وقتی فیلمو دیدی برات به صورت کارشناسانه تلفنی توضیح میدم::چشمک::

تصاویر منتخب هفته ۹۲

دوستان سلام

و اولین پست در دهه ۹۰ و درسال جدید امیدوارم که استارت سال جدید خوب بوده باشه و تا آخرش هم خوب و عالی و پر از اتفاقهای خوب براتون باشه




What a pleasure it is to look at this big Jumbo taking off during the sunset.


ایرباس A-340

فقط میگم واقعا زیباست


بوئینگ 400-747 چاینا ایرلاین...

اگر به جلوی موتورها دقت کنید مخروطهایی را میبینید که روی زمین گذاشتن این مخروطها نشان دهنده فاصله ایمنی با دهانه موتورهاست که فکر کنم این فاصله حدودا 25 پا باشه که تقریبا 7 مترو خورده ای میشه اگر موتور روشن باشه و وارد این محدوده 25 پایی بشین احتما ورود ناخواسته به موتور هست و ادامش زا هم میشه حدس زد که امیدوارم هیچ وقت این اتفاق پیش نیاد برای هیچ کس...



توی ادامه مطلب چندتا عکس هست که کاره خودمه ولی از هواپیما نیست

ادامه مطلب ...