عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویره منتخب هفته ۷۰

دوستان سلام

امروز میخوام درباره بعضی از فرودهای اضطراری بگم که وقتی هواپیما فرود میاد برای این که مسافران سریعتر خارج بشن ار سرسره ها یاEmergency - Escape Slide استفاده میکنن 

این وسیله که خیلی هم مهم هست و اگر درونش مشکلی باشه میتونه پرواز را no go کنه (no go یعنی این که یک قطعه اصلی هواپیما خراب است و اجازه پرواز صادر نمیشه) موقع نصب خیلی هم خطر ناک هست البته اگر طبق کتاب عمل نکنیم خطرناکه وگرنه اگر طبق کتاب  عمل کنیم هیچ خطری نداره و نباید ترسی هم داشت ...خطر نصب این قطعه توی اینه که اگر مراقب نباشی و یک ضامن را اشتباهی بکشی ممکن است این سرسره ها یا Emergency - Escape Slide بدونه این که در جای خودش قرار گرفته باشه به سمته داخله هواپیما باد بشه و با سرعت خیلی زیادی این کار انجام میشه و به اون فردی که روش داشته کار میکرده اجازه فرار را نمیده و کمترین آسیبی که میزنه قطع نخاع هست البته افرادی هم بودن که با فرار کردن به داخل کاکپیت تونستن جون خودشون را نجات بدن ولی چون کلا اشتباه عمل میکردن هزینه زیادی رو به شرکتشون وارد کردن ....

خوب این سرسره ها که مجانی نیستن و هر بار بازشدنشون هزینه خیلی زیادی داره و حالا اگر به سمته داخل کابین هم که باز بشن به داخله هواپیما صدمه وارد میکنن...

البته بازم میگم تمام این اتفاقها وقتی میفته که فردی که برای نصبه این قطعه میره از روی کتاب راهنمای هواپیما عمل نکنه و به تجربه خودش بخواد اعتماد کنه که این توی هواپیمای یک کاره اشتباه و همیشه میگن حتی اگر سابقه 40 سال کار رو هواپیما رو هم داشتین باز هم با کتاب عمل کنید ....

حالا بریم که اصلا شکله این Emergency - Escape Slide را ببینیم و اگر چیزه دیگه ای به ذهنم رسید روی عکسها توضیح میدم



این هم Escape Slide هواپیمای بویینگ ۷۵۷ که مطعلق به شرکت  Arkia-Israeli-Airlines هست در بعضی از مدلها وقتی که Escape Slide باز میشه همراه با اون یه جعبه کمکهای اولیه و قایق و مقداری خوراکی و پودر کوسه پایین می آید ....



این هم سرسره بوینگ ۷۴۷ که اخل آشیانه برای چک کردن باز شده ...

برای پایین آمدن از Escape Slide مراحل خاصه خودش را داره که مهماندارها برای اون دوره میبینن و من زیاد اطلاع ندارم و فقط در همین حد میدونم که کفشهارو  باید دربیاریم تا از پارگی Escape Slide جلوگیری بشه و کرو (همون گروه پرواز ) هم باید وینگها(بالهای طلایی که روی سینه هاشون میزنن) را دربیارن...


بوینگ ۷۷۷ ایرفرانس از نمای روبرو که سرسره خودش را باز کرده


این هم یک صفحه از AMM هواپیمای ایرباس 320 که محل قرار گرفتن Emergency - Escape Slide را بر روی در هواپیما نشون میده و در این شکل یکمی هم برای نصب آن راهنمایی کرده البته این شکل بدونه متن راهنما هیچ ارزشی برای کار کردن نداره و با شکل نمیتوان کار کرد بلکه وقتی که شکل و متن کتاب در کنار هم باشن میشه به روشه صحیح و ایمن کار کرد بدون هیچ نگرانی از خطرات احتمالی....

تصاویر منتخب هفته ۶۹

دوستان سلام

این هفته فکرم یکمی مشغول بود و نتونستم به مطلب علمی فکر کنم یعنی فکر کردم ولی چون ذهنم مشغول بود نتونستم به زبانه ساده تبدیلش کنم


ایرباس ۳۲۰ که با نور خورشید انگار روش گردی از طلا ریختن


بوینگ ۷۳۷ لوفتانزا که داره فرود میاد...


۷۷۷ سنگاپور ایر لاین که توی فرودگاه سیدنی فرود اومده....



ادامه مطلب ...

بازم خاطره از تاکسی

چند شب قبل که داشتم میومدم و سوار یه ون شدم دقیقا روی این صندلی متحرکی که عقب هست نشستم یعنی بدترین جای ون ....بقل دستم دوتا خانوم نشسته بودن و داشتن اول درباره مسائل سخت و دشواره آشپزی صحبت میکردن و معلوم بود که جفتشون تازه ازدواج کردن چون داشتن از سوتیهاشون توی اشپزی حرف میزدن ....

یه پیره زن هم دقیقا پشته سره من نشسته بود که با هر بار ترمز زدنه راننده ی محترم شیرجه میزد روی سره من و گردنمو داشت خورد میکرد...

خیابون هم ترافیک بود و گاهی وقتا که راننده مینداخت از لاین مخالف حرکت میکرد یکمی جلو میرفت منم داشتم تو حال و هوای خودم به مشکلات زندگی و موتور فوکس فکر میکردم که با یه صحبتایی که از سمت چپم میشنیدم گوشام تیز شد ...

شرت میبندم که نمیتونی حدس بزنی درباره چی حرف میزدن...

ببخشید گلاب به روتون داشتن درباره خاطرات* 12 *شب به بعدشون  حرف میزدن و تبادله تجربه میکردن جالبه که اصلا هم احساس نمیکردن یه پسر اونجا بقل دستشون نسشته شایدم من گوشام زیادی تیزه ....

خلاصه منم از توی کیفم ام پی تری پلیرم را در آوردم  و هدفونش را توی گوشم گذاشتم تا یکمی با موزیکهای مفرح از این فازه متاهل ها بیام بیرون ...

ام پی تری پلیر را روشن کردم و داشتم انریکو گوش میدادم که یه دفعه صدای خواننده قطع شد نگاه کردم دیدم بعله از شانس خوبه من شارژ تموم کرده منم هدفون را از گوشم در نیاوردم و  گفتم حالا که توفیق شده حداقل کسب تجربه کنم برای آیندم مفیده و تا خونه کسب تجربه کردم و چیزای زیادی یاد گرفتم(چشمک)


نتیجه اخلاقی : اونی که هدفون توی گوششه همشه موزیک گوش نمیده شاید داره به حرفها و تبادل تجربه های شما گوش میده(نیشخند)

تصاویر منتخب هفته68

دوستان سلام


حتما از خودتون پرسیدین که هواپیما رو چجوری تعمیر میکنن ؟؟

خوب امروز میخوام یکمی درباره این پروسه توضیح بدم ...

هواپیما اگر خودش اشکالی نیاره هر چند وقت یکبار چک میشه که این چکها عنوانهای مختلفی دارن مثلا چک روزانه که هر زو هست و یه نگاه ساده استبعد از اون چک قبل از پرواز که پری فلایت هم بهش میگن بعد از اون A چک هست و c چک و....

خوب برای هرکدوم از این چک ها کارخانه سازنده دستورالعلی داده که باید طبق اون چک انجام بشه و نباید بغیر از اون عمل کرد .

هر هواپیمایی یک سری کتابچه هم داره(من میگم کتابچه ولی شما بخونید کتابخونه) یکی از مهمرین اینها که درواقع یک جور کتاب راهنمای هواپیما هست AMM هست

AMM= AIRCRAFT MAINTENANCE MANUAL

در ادامه چند صفحه از این کتاب را براتون چاپ میکنم تا یکمی بیشتر باهاش آشنا بشید ولی قبل از اون چندتا عکس از 400-747 ببینیم 


این ۷۴۷ برای شرکت  

British Airways

هست این عکس در لندن  در تاریخ  June 25, 2010 گرفته شده



747 شرکت  KLM - Royal Dutch Airlines  در نزدیکی فرودگاه تورنتو


این هم ۷۴۷ کارگو اسرائیلی ها که اسم ایرلاینشون El Al Israel Airlines Cargo ببینید این هواپیمای کفار(چشمک)مثل برف سفیده...



حالا میخوام چند صفحه از AMM را براتون  چاپ کنم

این یک صفحه از کتاب راهنای 400-747 هست که توسط کارخانه فقط به شرکتهایی که این هواپمارو مدارن میدن ...


این هم یک صفحه دیگه که توش بدنه کامل دیده میشه البته توی این عکسها برای ما  روش کارها رو هم نشون داده که با خوندن متن های بعد از این عکسها میتونیم خیلی راحت task card هارو انجام بدیم

تصاویر منتخب هفته ۶۷


دوستان سلام

 قبل از هر چیز به الی خانوم تسلیت میگم ...



امروز میخوام درباره یه هواپیمای یکمی خاص که الان به دلایل خیلی الکی زمین گیر شده بنویسم

اون هواپیمای بوینگ 747 nose cargo  هست در ادامه ودر عکس ها بهتون نشون میدم که نوز کارگو به چه هواپیماهایی گفته میشه


nose cargo مثل این عکس هست که دماغه باز میشه و بارها از اینجا وراد هواپیما میشه


(راستی cargo هم به معنی بار بری هست)


از این نوع هواپیماایران 1 عدد داشت که قبل از انقلاب نیروی هوایی خریداری کرده بود و برای آوردن قطعه های هواپیما به ایران بود که بعدها به ایران ایر فروخته شد و ایران ایر از آن استفاده میکرد ...



این هواپیما عمره خیلی کمی داشته به گفته یکی از مهندسینی که با این هواپیما پرواز میکرده و روی همین هواپیما کار میکرده ساعت پروازی حدود 13000 ساعت که ساعت پروازی خیلی کمی هست اون مهندس میگفت ما با این هواپیما کل دنیا رو میگشتیم و توی پروازها عالی بود و هیچ مشکلی پیدا نمیکرد بجز یک مشکل که برای باز کردن در قسمت دماغه بود که اونم براش یه ابزار داشتن و راحت باز میشد...

علت زمین گیر شدن این هواپیما اینه که کارخانه بوینگ بعد از یک مدت میفهمه که پایه های موتور یا همون پیلون ها(قسمتی که موتور را به بال وصل میکنه) مشکل داره البته در یکسری از هواپیما ها و یک فراخوان میده منطقه خاور میانه هم برای تعویض کیت رایگان خودش باید به شرکت lufthansa میرفت ...در اونجا به ایران ایر میگن هواپیمای شما نمیتونه تعمیر بشه چون نظامی بوده و مسئولین ایران ایر هم میگن ما اینو از نیروی هوایی خریدیم و درست هم میگفتن خریده بودن و در مقابل 3تا بوینگ 707 به نیروی هوایی داده بودن ...

و قرار میشه که سندها را ببرن تا هواپیما تعمیر بشه در این موقع نیروی هوایی میگه شما به ما 3تا 707 دادین که بیمشون هر کدام 1میلیون دلاره ولی ما به شما یدونه 747 فروختیم که بیمش 30 میلیون دلاره (این قیمت بالا به خاطر نوز کاگو بودنشه) و از ایران ایر میخوان که بهشون 27 میلون دلاره دیگه بدن و ایران ایر هم قبول نمیکنه ...

به همین راحتی یک هواپیمای تک و خوب زمین گیر میشه

رجیستر این هواپیما EP-ICC  هست که چارلی چارلی هم صداش میکنن

حالا بریم که تصاویر بیشتری از این 747 قشنگ ببینیم


چارلی چارلی در حال فرود ...

این عکس در سال 1996 در آمستردام گرفته شده...


این هم چارلی چارلی با رنگ آمیزی قدیم ایران ایر ....

این عکس هم در سال 1985 در فرانسه گرفته شده  ...


و این هم آخر و عاقبت این هواپیما که توی نمایشگاه هوایی زمین گیر شده و فقط مردم میرن تماشاش میکنن ....

اگر دقت نید میتونید خطی رروی دماغه هست راببینید از این خط دماغه هواپیما بالا میره و بارها داخل هواپیما میشن...

راستی من خودم قبلا عکس خودمو توی یه پست گذاشته بودم که کنار موتور 747 بودم اون موتورها موتور همین چارلی چارلی بود