عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته ۶۱

دوستان سلام


اوضاع اینتر نت بدجوری برای من بهم ریخته در حدی که وبلاگ خودم را هم با فیل*تر شکن باز میکنم!!


این هفته مطلب علمی پیدا نکردم که بنویسم یعنی مطلب ساده ای به ذهنم نرسید برای همین فقط عکسهای قشنگ رو آپ میکنم...




بوینگ ۷۷۷ این هواپیما یک هواپیمای دور برده و ترفدارهای زیادی هم داره و هواپیمای ایمنی هم هست...

قطر دهانه ورودی موتورهای این هواپیما تقریبا به اندازه قطر بدنه یک بوینگ ۷۳۷ هست....


بوینگ ۷۳۷ این عکس را گزاشتم تا ببینید که قطر بدنه ۷۳۷ تقریبا چقدره و هاپیمای کوچولویی هم نیست...


بوینگ 747sp  بخ ارتفاع پروازی این هواپیما دقت کنید این ارتفاع برای یک هواپیمای مسافربری خیلی کمه و این مهارت خلبان رو میرسونه.....


بوینگ 400-747 که داره آماده فرود میشه این آماده شدن برای فرود را میشه از حالت فلپ ها که تا آخرین حد خودشون پایین اومدن فهمید....


تصاویر منتخب هفته ۶۰

دوستان سلام

شروع ماه مبارک رمضان را بهتون تبریک میگم ....

ماه رمضون خیلی قشنگه مخصوصا افطاریهاش(چشمک)




خب نوع هواپیما که مشخصه اگر هم نمیدونید برید پست قبل را بخونید متوجه میشید...

واما علت این همه دود در قسمت چرخها نشون میده که این هواپیما  hard landing یا فرود سخت داشته و به خاطر همین هم این هه دود ایجاد شده ...

توی اینجور مواقع اگر مسافری شیطونی بکنه و کمربند نبنده حتما میچسبه سقف هرچند با بستن کمر بند هم دل و رودشون میاد توی دهنشون ....

وقتایی که هواپیما نقص فنی داشته باشه یا این که خلبان اول باند که برای نشستن بهترین جا هست را از دست داده و حتما هم میخواد فرود بیاد و از ادامه باند استفاده کنه هواپیما رو به صورت خیلی محکم میکوبه به زمین و اینجوری میشه ....

حالا بعد از اینه که کار مکانیکهای هواپیما شروع میشه و چکهای بعد از هارد لندینگ شروع میشه ....راستی ما توی دانشگاه به هارد لندینگ به شوخی زارت لندینگ هم میگیم(چشمک)



بعد از این که چرخهای هواپیما توی فرود زمین را لمس میکنه خلبان تراتل (دسته گاز هواپیما) را تا آخر به عقب میکشه و دستگیره های پشت تراتل را میگیره و بالا میاره تا REVERSE فعال بشه  ریورس به معنی معکوس هست و کارش هم تقریبا مثل معنی لغویش هست یعنی این که موتور هوارا به جای این که به عقب بده به سمت جلو هدایت میکنه و با این کار باعث ترمز هواپیما میشه البته این کار برای کم کردن سرعت هست...

توی عکس بالا میتونید ببینید که یه قسمت از بدنه موتور عقب اومده و از همون جا هم قطرات آب روی باند دارن بلند میشن چون هوا از همونجابه سمت جلو هدایت میشه...


این عکس هم یه مدل دیگه از REVERSE را نشون میده توی این عکس هم میتونید تاثیر هدایت هوای موتور را به جلو ببینید

تصاویر منتخب هفته ۵۹

دوستان سلام

امروز میخوام درباره این بگم که هر هواپیمایی انواع مختلف داره مثل ۲۰۶ خودمون که تیپهای مختلف داره و شکل اصلیشون مثل هم هست هواپیما هم همینطوره.....

میخوام انواع ۷۴۷ را بگم و راه های شناساییشون را بگم....

اول از همه باید بگم که بوینگ ۷۴۷ برای اولین بار در سل ۱۹۶۹ پرواز کرد و تا الانهم تولیدش ادامه داره ولی مدلهای جدیدترش که جدیدترین مدلش بونگ ۸۰۰-۷۴۷ هست....

قبل از این که شروع به معرفی مدلها کنم اینم بگم که بوینگ ۷۴۷ یک هواپیمای دوطبقه هست و بیشترین دقت را روی طبقه دوم داریم بهترین راه تشخیص همونجاس پس این نکته را به یاد داشته باشید

 

خوب از اولین مدل که همون بوینگ ۱۰۰-۷۴۷ هست شرو میکنیم


خوب میتونید توی این تصویر ببینید که ۱۰۰-۷۴۷ فقط سه تا پنجرخ در طبقه دوم داره که البته در بعضی از مدلها این تعداد بیشتر شده و توی عکس بعدی میبینید ... راستی این هواپیمای سوخت رسان نیروی هوایی هست


اینهم یک ۱۰۰-۷۴۷ دیگه که تعداد پنجره هاش بیشتر است ولی هنوزم یه مشخصه دیگه داره اونم اینه که در قسمت طبقه دوم درورودی برای مسافر وجود نداره....




بعد از مدل ۱۰۰-۷۴۷ مدل جدیدتر ۲۰۰-۷۴۷ اومد که تفاوتهاشو میگم

۷۴۷-۲۰۰ تفاوت چندانی با ۱۰۰-۷۴۷ نداره جز این که یکمی طبقه دومش بزرگتر شده و دستگاهاش پیشرفته تر شدن و البته ظرفیت مسافراش هم زیاد شد


داخل کابین خلبان(cockpit) هست که مربوط میشه به 200-747




بعد از این مدل شرکت بوینگ چیز دیگه ای از 747 میخواست چیز دیگه ای جز تعداد مسافر بالا اونم برد طولانی و ظرفیت سوخت زیاد بود برای همین مدل 747sp  ساخته شد دقیقا نمیدونم که دو حرف sp مخفف چی هست ولی شنیده ام چون  در اون سالها رابطه ایران و امریکا خیلی خوب بود(یادش بخیر)این مدل بوینگ برای پرواز بین تهران و فرودگاه جان اف کندی ساخته شده که این زیاد هم بعید نیست چون اولین بوینگ 747sp را ایران ایر سفارش داد و این دو حرف هم مخفف

Special Pars

هست.

 اگر دقت کنید متوجه میشید که این مدل کاملا شبیه ۲۰۰-۷۴۷ هست فقط یک فرق داره اونم اینه که خیلی کوچیکتر هست این را میشه از نسبت طول بدنه به بزرگی بالها فهمید


اگر توی این عکس به فاصله انتهای طبقه دوم و دم عمودی دقت کنید و با عکسهای ۲۰۰-۷۴۷ مقایسه کنید متوجه میشید....




مدل بعدی ۳۰۰-۷۴۷ هست که نسبت به مدلهای قبلی مسافر بیشتری میگرفت و سیستمهاش به روز شده بود....

اگر دقت کنید میتونید توی قسمت طبقه دوم یه در ببنید که وسط پنجره ها هست خوب این مشخصترین علامت ۳۰۰-۷۴۷ هست و این که قسمت طبقه دوم این هوواپیما خیلی بزرگ شده تا حدی که به وسطهای بدنه هم کشیده شده....


توی این عکس میتونید بزرگی طبقه دوم را ببنید




مدل بعدی که خیلی هم طرفدار داره ۴۰۰-۷۴۷ هست که تفاوت ظاهریش با ۳۰۰-۷۴۷ اینه که مدل ۴۰۰ وینگ لت داره (وینگ لت همون قسمت بالا اومده نوک بال هست )

توی این عکس میتونید وینگ لت را که در نوک بال هست به خوبی ببینید


توی این عکس هم میتونید کابین خلبان ۴۰۰-۷۴۷ را ببینید که به طور کاملا دیجیتال هست و بهش میگن فول گلاس....


درپایان هم باید بگم که ما توی ایران تمام مدلهای ۷۴۷ را داریم ایران ایر ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ و ۷۴۷sp  را داره و ماهان ایر هم 300-747 و 400-747 را داره نیروی هوایی ایران هم که از اولین مشتریان 747 بوده و مدلهای 100 و 200 را داره...بوینگ 747 یکی از بهترین طراحی ها را داشت که با گذشت تقریبا 40 سال از معرفی آن به بازار هنوز تولید میشه و مشتری خودش را داره....


تصاویر منتخب هفته۵۸

دوستان سلام

میخوام امروز درباره هواپیماهای شکاری بنویسم و جدیدترینهای جهان رو معرفی کنم ...

البته من خودم از شکاریها بجز فانتوم زیاد خوشم نمیاد چون به نظر من ماشینهای آدمکشی هستن ولی بالاخره اینا هم هواپیما هستن و پرواز میکنن واز همه مهمتر اینه که به مهندس احتیاج دارن(چشمک)



این هواپیما  f-22 raptor هست که زد رادارو ساخت امریکا هست  و  طراحی بسیار جدیدی داره....

raptor به معنی جانور هست و این هواپیما هم جانور آسمانهاست با امکانات فوقوالعاده ای که در کاکپیت (کابین خلبان)خودش داره...

این تصویر هم لحظه تیک آف این شکاری را نشون میده و میبینیم با این که ارتفاع زیادی نگرفته ولی لندینگ گیر ها(ارابه های فرود)را داره جمع میکنه....


این هواپیما F-35 هست که جدید ترین عمود پرواز دنیاست ....

هواپیمای عمود پرواز هواپیمایی هست که مثل هلیکوپتر بلند میشه و میشینه و احتیاجی به باند فرود نداره و امکانات یک شکاری عالی را هم داره ...

این هواپیما یک طرح مشترک هست که چندین کشور در ساخت آن نقش داشتند از جمله امریکا و انگلیس و ترکیه و.....


rafale شکاری جدید فرانسوی  این هواپیما قابلیت نشستن روی ناو رو هم داره و به ابزار های جنگ الکترونیک پیشرفته نیز مجهز هست


Eurofighter-EF-2000-Typhoon یک جنگنده اروپایی که در ساخت این شکاری نیز چندین کشور همکاری داشتن ....

این شکاری هم قابلیت مانور پذیری خیلی بالایی داره....


Sukhoi-Su-35 یکی از جدید ترین تولیدات شرکت سوخو روسیه هست که قابلیت های خیلی جالبی داره و به یکی از مخوفترین شکاری ها تبدیلش کرده به طوری که بعضی از کارشناسا میگن قابلت شکار F-22 را هم داره و میتونه این کار را بکنه بعضیا هم میگن این یک ابر کامپیوتر پرنده هست چون سیستم های الکترونیکی واقعا قوی داره....


Sukhoi-T-50 این شکاری هم تولید سوخو در کشور روسیه هست از این شکاری اطلاعات زیادی در دست نیست چون معمولا روس ها تا سالیان سال اطلاعات صلاح هاشونو محرمانه نگه میدارن تا احساس برتری به دیگران داشته باشن....

ولی در همین حد میدونم که رقیب F-22 هست و این شکاری هم زد رادار هست یعنی راداری این شکاری را نمیگیره....


این هم فانتوم ایران درسته که شکاری جدید و بروز دنیا نیست ولی من دوستش دارم و وقتی اسم فانتوم میاد یه بزرگی خاصی رو برام میاره یه ابهت یه جور سنگینی...

وای وقتی که با سرعت از باندبلند میشن و با زاویه خیلی زیاد ارتفاع میگیرن و صداشون توی دانشگاهمون میپیچه من مثل دیوانه ها خودمو یا به حیاط و یا به پنجره میرسونم تا ببینمشون البته توی دلم هم بهشون میگم عاشقتونم پیره مرد هایی که انقدر قشنگ پرواز میکنید....

تصاویر منتخب هفته ۵۷


دوستان سلام

 

امروز میخوام یکمی درباره روابط هوانوردی ایران و عراق بگم که شاید برای اونایی که از هوانوردی دور هستن جالب باشه....

عراق بعد از جنگ سال ۲۰۰۳ خودش با امریکا و تشکیل دولت جدیدش به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری احتیاج داشت و بین تمام پیشنهاد ها پیشنهاد ماهان ایر را برای خرید ایرباس ۳۰۰ آنها پذریفت که پول خوبی هم بابتش داد(چشمک)اون ایرباس توی آشیانه ماهان رنگ شد و چکهای مخصوص قبل از فروش روش انجام شد و با اسم اپکس به عراق رفت جالبه که بدونید تمام تعمیرات این هواپیما داخل هنگر(آشیانه) ماهان انجام میشه و همین کار هم درآمد زیادی برای این شرکت داره....


اپکس توی فرودگاه امام جلوی آشیانه ماهان ایر...


اپکس کنار توپولوف ایران ایر تور در فرودگاه مهر آباد.....



روابط هوانوردی ایران و عراق به این ها تموم نمیشه و از قبل یعنی دولت قبلی عراق با ایرانی ها روابط هوانوردی داشتن که شنیدنش فکر کنم براتون جالب باشه....

زمان جنگ کویت ۴تا از هواپیماهی بوینگ ۷۴۷ عراق به ایران پناهنده میشن و ایران هم اونا رو به عنوان قرامت جنگی برمیداره ولی این کار خلاف قوانین هواپیمایی بین المللی بود ....

دوتا از اون ۷۴۷ ها به ایران ایر داده میشه و دوتای دیگشو خبر ندارم که چی شدن توی همون سال تو پروازای حج از یکی از اون هواپیماها استفاده میشه مدیرای ایران ایر فکر کرده بودن که اگر رنگ و رجیستر هواپیما عوض بشه اونو دیگه عراقیا نمیشناسن...

ولی توی عربستان عراقیها هواپیمای خودشونو میشناسن و از خدمه پرواز ‍C of A هواپیما (مجوز پرواز و به نوعی شناسنامه ) و مدارک دیگه هواپیما رو میخوان خوب چون هواپیما مدارکش توی عراق مونده بود و فقط خودش به ایران اومده بود پس هیچ مدرکی وجود نداشته و به همین راحتی عراقیا هواپیمایی که به ایران پناهنده شده بود را پس میگیرن البته من اینارو شنیدم و مدرک و سندی برای این حرفام ندارم ولی این حرف رو افراد زیادی توی هواپیمایی میزنن ....



همین الان یه عکس توی یه سایت معتبر پیدا کردم و نوشته های ضمیمه عکس حرفهای منو تصدیق میکرد خوده عکس را + توضیحاتش و لینک سایت میذارم....


its previous register is YI-AGN , it took refuge in Iran with another Iraqi Airways Boeing 747-270C with YI-AGO register at 26th January 1991 during desert storm operation against Iraq. Iran`s didn`t give back them to Iraq , because Iran`s government believe Iraqi refugee aircrafts should be kept against ransom of Iraq about attacking to Iran in September of 1980.