عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته ۴۸


دوستان سلام

من فهمیدم که سخت ترین کاری که یه مینتننس میتونه انجام بده چی هست ....شارژ روغن هیدرولیک یا اسکایدرول برای هواپیمای A-300 که نزدیک به 2سال گراند (خوابیده) بود ولی به هر حال همه این کارها برای من لذت بخشه چون عشقمه .....

احتمالا تا چند هفته دیگه فیلم هم آپ کنم البته همش برای هواپیماس ....


اون هواپیما بالایه که کوچکتر هم دیده میشه 747 هست و پایینی که بزرگتر دیده میشه 777 هست  خلبانا احتمالا تا نیویورک با هم مسابقه گذاشتن و میوان ببینن که هواپیمای کدومشون سریعتره(چشمک)


بوینگ 707 ساها ایر میگن مهمانداراش از سقوط میترسن ......

حالا شما تصور کنید توی یه تیک‌آف به این قشنگی یکدفعه دم هواپیما کنده بشه و بیفته صحنه قشنگی میشه مگه نه(چشمک)

اِ.... اصلا این عکس عکسه سقوطه چون اون هواپیمایی که روی تاکسی وی هست و هنوز توی باند نیومده ایلوشن 62 هست که پارسال تابستون توی مشهد سقوط کرد و خدابیامرز تیمسار دادپی هم توی اون هواپیما بود و از دنیا رفت...


747 ماهان توی فرود گاه امام ...اون آقایونی هم که زیر هواپیما هستن مکانیک های لاین ماهان هستن اینو از لباس کارشون فهمیدم(چشمک) ...

راستی به این هواپیما دلتا میگن چون حرف آخر رجیسترش D هست...


F-16 نیروی هوایی امریکا ...

قرار بود قبل از انقلاب تعداد زیادی F-16 به نیروی هوایی شاهنشاهی هم داده بشه ولی انقلاب شد و گفتن ......ولش کن بحث 30یا 40 میشه(چشمک)

اگر توی ایران میومدن جایگزین فانتوم میشدن....

البته بیشتر تجهیزات تعمیر و نگهداریش به ایران رسیده بود و الان هم ایران هستن و اگر اشتباه نکنم توی انبار های اصفهان نگهداری میشن....

یه پست ویژه برای شهید آینده(چشمک)

این پست آشنایی با بوینگ ۷۰۷ هست و به درخواست یکی از دوستان عزیز که قراره با این هواپیما پرواز کنن و از اون بالا برامون دست تکون بدن هست...

بوینگ های شرکت ساها برای نیروی هوایی هست این هواپیماها همگی برای استفاده نظامی ساخته شدن که بعدا به دلایلی تبدیل به مسافر بری شدن و مواارد استفاده اصلی این هواپیماها کارگو و سوخت رسان هست ....

البته قبل از هر چیز اینم بگم که ۷۰۷ هواپیمای واقعا قشنگیه و در زمان طراحی خودش یک شاهکار بوده به طوری که اگر دقت کنید دماغه ۷۲۷ و ۷۳۷ را هم از این هواپیما گرفته اند که در عکس های زیر مشاهده میکنیم

بوینگ ۷۰۷ این عکس همین امسال گرفته شده ...


بوینگ ۷۲۷ به دماغه این هواپیما دقت کنید


بوینگ۷۳۷

همانطور که توی عکسا دیدیم دماغه ها به یک شکل بود و این نشون دهنده اینهست که طراحی ۷۰۷ یک شاهکار بوده مثل طراحی ۷۴۷ ....

از مشخصات دیگه این هواپیما میشه به موتور های توربو جتش اشاره کرد که وقتی توی مهرآباد انجین استارت میکنن همه دانشجوهای دانشگاه ما متوجه میشن که ۷۰۷ میخواد پرواز کنه چون صدای خیلی زیادی دارن به همین دلیل هم خیلی از فرودگاه های خارج از کشور نمیتونن برن...

یه چیز جالب که توجه منو به خودش جلب کرد تیل اسکید یا همون ذربه گیر زیر دم این هواپیما بود که جنسش در مدلهایی که ما توی ایران داریم از چوب هست ...


تیل اسکید (ذربه گیر دم) دقیقا قسمت برامده زیر در خروج آخر را میگن که توی این عکس معلومه این۷۰۷ هم برای نیروی هوایی ایران هست...

طراحی قوی این هواپیما باعث شد که در ارتش ها استفاده بیشتری از این تایپ بکنن و مدلهای جدیدی را اراعه بدن مثل مدل KC-135 که یک هواپیمای سوخت رسان با موتور های توربو فن هست که این نوع موتور بازدهی بیشتر و صدای کمتری دارد....


KC-135

البته من خودم 707 را وقتی داشتن اورهال میکردن دیدم و به نظر من هواپیما قوی و خوبیه فقط یکمی باید توجه به سن این پیره مردها که دارن توی ایران پرواز میکنن داشت که واقعا بالاست.....

در رژیم گذشته هم هواپیمای شاه یک بوینگ 707 بود به اسم شاهین که همین الان هم از اون استفاده میشه و رئیس جمهور با اون پرواز میکنن .....

از نظر ایمنی هم هواپیمای امنی هست و صانحه آنچنانی هم از این هواپیما توی ایران نداشتیم (منظورم اینه که مثل توپولف نیست)


۷۰۷ ساها


اینم یه 707 دیگه نزدیکای غروب...


موتورهای پر سرو صدای 707 که هر موتور فقط با 3تا پیچ به پیلون(پایه ای که به بال وصل میشه) وصل میشه باز کردن اون 3تا پیچ هم فکر نکنم کار خیلی سختی باشه قابل توجه اونایی که قراره با 707 بپرن ..

من شنیدم که این هواپیما با دوتا موتور هم میتونه پرواز کنه خیلی دوست دارم بدونم میشه یا نه...


تصاویر منتخب هفته ۴۷

دوستان سلام
تصاویر این هفته یکمی فرق داره میخوام یکمی آموزشی باشه برای افرادی که توی این رشته تخصص ندارن فکر کنم مفید باشه....
این آموزش را  با روش تشخیص ایرباس ۳۰۰ از ایرباس ۳۱۰ شروع کردم امیدوارم خوشتون بیاد

اولین تفاوت در مکان در خروج اضطراری است:


در خروج اضطراری A-300 عقبتر از بال هست اگر دقت کنید یک در کوچیک عقبتر از بال میبینید....


در خروج اضطراری روی A-310 روی بال دیده میشه و مثل مدل قبلی کوچکتر از درهای معمولی هست...

تفاوت بعدی داشتن وینگلت در مدل 310 هست :


وینگلت همون چیز مثلث شکل نوک بال هست که در مدل 310 در تصویر بالا میبینیم..


اینهم A-300که وینگلت نداره البته در مدلهای جدید 300 وینگلت اضافه شده ...

روش بعدی تعداد فیرینگ هاست فیرینگ همام دوک شکل های زیر بال هستند که همونطوری که توی دوتا عکس آخر میبینید تعداد فیرینگها در A-300  بیشتر از مدل 310 هست

اینم یه عکس رویایی از ۴۰۰-۷۴۷


پ.ن1:فیرینگ=fairing

پ.ن2:وینگلت=winglet


تصاویر منتخب هفته ۴۶

دوستان سلام
امیدوارم که خوب خوب باشین و از نمایشگاه کتاب استفاده های خوبی بکنید .....
یادتون نره حتما کتاب خارجی با دلارهایی که به دانشجوها میدن بخرین!!!!آخه لامصب انقد این دلارا زیادن نمیتونم بشمرمشون..!!!
خوب دیگه بحث کتاب کافیه بریم سر وقت عکسای این هفته

F-4f فانتوم نیروی هوایی آلمان اون دوتا بمب گنده که زیر بالش هستن تانک های اکسترنال سوخت هستن ....جالبه که وقتی هواپیما وقتی وارد یک درگیری هوایی میشه از اولین کارهایی که میکنه رها کردن این تانکهای سوخت هست تا بتونه بهتر مانور بده و جرخش های سریعتری داشته باشه....


توپولفSiberia-Airlines البته فکر کنم دیگه از این هواپیماها جای دیگه ای از دنیا بجز ایران استفاده نشه.....ولی این هواپیما ها از یه جهت هم خوب هستن برای این که وقتی توش میشنی شروع میکنی به دعا خوندن و تمام گناهات رو خدا میبخشه خلاصه مثل شب قدر میمونه(چشمک)


Boeing-E-6B-Mercuryیا همون 707 خودمون که مطعلق به نیروی دریایی امریکاست

DELAY

دوستان میدونم که به خودم گفته بودم باید برای یک شنبه یه مطلب بنویسم ولی خوب نشد و توی این کشور که هواپیماها 15 ساعت تاخیر دارن و یه چیز معمولی هست پس دو روز تاخیر هم برای یه پست معمولی هست(چشمک)
میخوام از کلاس درس ساختمان هواپیما بگم ...من این درس را با دوتا استاد دارم که کلاسهای یک استاد بعد از ظهرها هست و کلاسهای استاد دیگه صبح ها ...
به قول دوستان استادی که باهاش بعداز ظهر کلاس داریم استاد خیلی خیلی مودبی هست یعنی من یه چیزی میگم شما یه چیزی میشنوی...در این حد که بچه ها سر کلاسش میز روبروش میشیننو قهقهه میزنن و میخندن ولی این استاد خوب از روی ادب هیچی نمیگه حتی یک نگاه همراه با عصبانیت هم نمیکنه...
شنبه توی کلاس همین استاد با ادبو خوبمون نشسته بودم و به رسم همیشه که کنار محسن دوست خوبم میشینم نشستم محسن اصفهانیه همرو شاد میکنه خیلی مرد خوبیه با این که از من 15 سال بزرگتره ولی با هم خیلی راحت هستیم ....
استاد داشت درباره سطوح فرامین توضیح میداد و رسیدیم به بالانس تبها و داشت توضیح میداد که اینا برای چی هستن و چیکارا میکنن و.....من هم طبق معمول داشتم با محسن حرف میزدم و میخندیدیم ...استاد داشت میگفت که اگر از توی کابین خلبان یوک(فرمون هواپیما را میگن)را به چه سمتی بده این این سطوح فرامین چطوری حرکت میکنن و عادت داره که آخر جمله هاشو بچه ها تکمیل کنن و معمولا اون افرادی میگن که استاد بهشون نگاه میکنه... یکی از حالت های یوک این بود که خلبان اون را به سمت جلو بده و دماغه هواپیما به سمت پایین برود من گرم حرفزدن بودم که استادبه من نگاه کرد و با نگاهش بهم فهموند که نوبت منه که جمله را تکمیل کنم خوب جمله هم این بود که (استاد درحال اشاره به یکی از شکل ها )گفت اگر خلبان                   (من باید جای خالی رو پر میکردم و میدونستم که خلبان اگر یوک را به جلو بدهد و دماغه به سمت پایین برود این شکل بوجود میاد ولی یکدفعه از دهنم پرید و گفتم اگر خلبان بکشه پایین خوشبختانه زیاد متوجه نشدن من چی گفتم ولی خودم و محسن از خنده منفجر شدیم و اصلا نمیتونستیم جلوی خودمون رو بگیریم استاد هم جمله من را تصحیح کرد و جلوی خنده خودش را هم گرفت ولی تا آخر ساعت محسن همش در گوش من میگفت کاپتان همجنس بازه و کمک را .....(چشمک)البته همه اینها شوخی هست و نمیخوام خدایی نکرده به هیچ فردی بی احترامی بشه...