عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

عشق من پرواز

من علیرضا عاشق پرواز و هواپیما هستم این وبلاگ هم برای نوشتن خاطرات والبته اطلاعاتی در باره هواپیما ها ساخته شده

تصاویر منتخب هفته ۷۴

دوستان سلام 

میخوام از این به بعد تاریخچه یک هواپیما رو هم توی ادامه مطلب بنویسم فعلا دوست دارم به زبانی بشه این تاریخچه ها که خودم هم پیداشون کردم چون هوانوردی همه چیزش انگلیسی هست ....البته من خودم توی دبیرستان با کمک معلم زبان رو پاس میکردم ولی توی دانشگاه تونستم خودمو جمع و جور کنم...اگر دوست داشتین ادامه مطلب رو هم بخونید تاریخچه را فعلا توی ادامه مطلب مینویسم دوست دارم نظرتون را دربارشون بدونم... 

 

 

 

 

 MD-11 شرکت  KLM - Royal Dutch Airlines

توی این عکس شما میتونید ورتکس های نوک بال و توربالانس های پشت هواپیما رو ببینید...


 

این کار توی هوانوردی به نظر من دیوانگی هست البته اینا روس هستن و با ما فرق دارن اونا کاراشون با کل دنیا متفاوته.... 

برای این میگم دیوانگی چون احتمال داره موتور و ملخ ها انسان رو به سمت خودش بکشه و اون وقته که مثل چرخ گوشت عمل میکنن ... البته این احتمال رو هم باید در نظر گرفت که این مرد تازه ازدواج کرده (چشمک)


این موتور هواپیمای توپولف ۹۵ هست که یک بمب افکن روسی هست و اگر در بارش سرچ کنید میبینید که شکل متور هاش از کنار خیلی قشنگتره و ملخهای جالبی هم داره... 

   

 

سوپر ترنسپورتر که قطعات هواپیماهای ایرباس را جابجا میکنه... 

البته قبلا هم توی یکی از پستها گفتم که این نوع خاص از ایرباس600-300 هست.. 

 

توی ادامه مطلب هم میتونید تاریخچه ایرباس 300 را بخونید...

ادامه مطلب ...

رباعی!!

امروز توی کلاس ادبیات دانشگاه استاد به یکی از بچه ها گفت که رباعی که در زیر مینویسم را بخونه...

ما دشمن آه و آوخ و افسوسیم     با شوق لبان مرگ را میبوسیم

دریا دریا اگر زما بر گیرند           کم نشویم از آنکه اقیانوسیم

دوست من هم کلمات سوم و چهارم مصراع اول را خیلی بد تلفظ کرد و معنی اونها رو عوض کرد(حالا شما منفی فکر کنید دیگه) و کلاس از خنده معنی دار بچه ها  منفجر شد و اینجوری بود که ما تونستیم لبخندی از استاد بد اخلاق و مسن ادبیاتمون که خانم هم هستن (چشمک) ببینیم....


پ.ن:شعر از مرحوم قیصر امین پور هست که دوستان آبروشو کم و زیاد کردن(چشمک)

تصاویر منتخب هفته۷۳

دوستان سلام

سایتAirliners.net بعد از این که یه مدت فیل**تر بود دوباره باز شد و درست زمانی که من خودم داشتم برای تامین عکسهای وبلاگم دست به کار میشدم(چشمک)




بوینگ ۷۷۷ امارات در فرودگاه شهر سیدنی..

من از ایرلاین امارات خیلی خوشم میاد چون همیشه هواپیماهای جدید رو میخرن و هواپیماهاشون تا یکمی قدیمی میشه منظورم اینه که عمر پروازیشون بالا میره و به ‍‍C چک نزدیک میشه عوضشون میکنن و نو جاش میارن برای همین هم کار مکانیک هاش خیلی راحته....


اینهم ایرباس A380 امارات و باز هم توی فرودگاه سیدنیالبته این این هواپیما در جهت مخالف در حال فرود هست ....من شنیدم گاهی وقتا به علت جهت وزش باد جهت نسشتن هواپیما ها را عوض میکنن مثل این دو عکس بالا.


بوینگ 757 آذربایجان ایرلاین در فرودگاه تلاویو....

واقعا خلبان این پرواز خیلی خیلی بد فرود اومده چون همون جور که توی عکس میبینید چرخهای جلو و سمت راست هواپیما روی زمین است ولی چرخ سمت چپ هنوز به زمین نخورده و این نشون میده که خیلی وقته که در این وضعیت هست چون اول چرخهای بدنه زمین را لمس میکنن و بعد چرخ دماغه و بین این دو مرحله یک فاصله زمانی است خوب این فاصله زمانی گذشته و هواپیما هنوز هم کج هست واقعا خدا بهشون رحم کرده که هواپیما بیشتر از این کج نبود چون امکان داشت بال سمت راست به زمین کشیده بشه و واژگون بشه هواپیما...




ادامه مطلب هم عکسایی هست که خودم گرفتم...


ادامه مطلب ...

پسرا دست و پاتونو گم نکنید...

فک کنم درباه سرویس های دانشگاه  و البته اتوبوسهای گرمسار شنیدین ...اگر هم نشنیدین من میگم یه محیط کاملا گرم و صمیمی که دانشجو ها با هم بیشتر صمیمی میشن بدون وجود عاملین امنیتی دانشگاه...

حالا توی یکی از این اتوبوسها یه پسر که به قیافش میخوره ترم اول باشه و خوب یه تیپ مهندسی هم زده روی صندلی نشسته و منتظر حرکت اتوبوسه بقل دستش خالیه که یه دختر (به دید خریداری خوب)میشینه...

بعد از چند دقیقه دختره میخواد سر حرف را باز کنه میگه مدل گوشیتون چیه؟ 

پسر:سامسونگ مدل....

دختر خوشگل:امکاناتش چیاس؟؟؟

پسر:میگه نمیدونم فلانه و بیساره ...

وسط حرفای پسره، دختره برای این که پسره زیادی هم پررو نشه بهش میگه ولی من که خوشم نیومد ...

آْقا پسر مهندس برای این که از خرید خودش دفاع کنه میگه نه این فقط حافظه داخلیش 5 مگاپیکسله!!!!! و از اونجا بود که نشون داد چقدر هول شده و دست و پاشو گم کرده چون مدام داشت با دستاش بازی میکرد و این نشون میداد که هول شده....


پسرایی که ترم اوله میرین دانشگاه لطفا اگر یه دختری بهتون سلام کرد دست و پاتونو گم نکنید...هر چند میدونم نسل پسراهای محجوب و با حیا مثل من دیگه از بین رفته




پ.ن:دوستان چند روز قبل بعد از مدتها با اینتر نت دایال آپ وصل شدم و دیدم که واقعا وبم خیلی سنگینه از تمام دوستام برای این که خیلی خیلی صبر میکنن تا وبلاگم باز بشه و بیان نظرات پر از محبتشون رو بهم بگن واقعا ممنونم امیدوارم که این همه صبر کردن ارزشش را داشته باشه...

تصاویر منتخب هفته۷۲

دوستان سلام

امروز درباره ارتفاع سنج ( altimeter) و این که چجوری کار میکنه صحبت میکنیم

قبل از این که شروع کنم بگم یه خاطره کوچولو میگم استاد وقتی توی کلاس گفتف آلتی متر یکی از بچه های آذری کلاس چشماش گرد شد فک کنم آلتی به ترکی یعنی 6 بعد از چند لحظه اون رفیقمون به استاد گفت استاد ببخشید یعنی این 6 متره؟!؟! و اونجا بود که کلاس رفت رو هوا

خوب دیگه بریم سر اصل مطلب ...
قبل از این که وارد این رشته بشم فکر میکردم که هواپیما ها ارتفاع خودشونو با کمک امواج راداری پیدا میکنن و سیستم پیچیده ای داره راستشو بخواین زیاد هم دربارش مطالعه نداشتم...
ولی از وقتی که درسشو خوندم دیدم چه سیستم جالبیه ...
همه یادمونه که توی دبیرستان توی درس فیزیک  همیشه میگفتن که هرچه از سطح زیمن ارتفاع بگیریم دما و فشار کاهش پیدا میکنه...
خوب Altimeter هم از همین قانون ساده استفاده میکنه ...
روی بدنه هواپیما قسمت های کوچکی هست که معمولا رنگ نمیکنن و خیلی هم ساف هستن به این قسمتها static port میگن


این هم یک نمونه از   static port
این استاتیک پورت مربوط به هواپیمای 737 میشه...
اگر بازم دقت کنید میبینید که روی این قسمت چندتا سوراخ کوچیک هست که از طریق این سوراخها هوای اطراف هواپیما وارد این سیستم میشه و با اندازه گیری فشار ارتفاع بدست میاد به همین سادگی ...

اینم استاتیک پورت بوینگ  717
البته اینم بگم که چون هواپیما درجه ایمنیش خیلی بالا هست و معمولا برای هر سیستمی یک یدکی هم داریم برای استاتیک پورت هم همیشه یک سیستم رزرو داریم...


خوب توی این عکس سه تا از نشانگرهای(Indicator) اساسی هواپیما رو میبینید
به ترتیب از بالا به پایین
Attitude Indicator
Airspeed Indicator
Altimeter
این ایندیکیتورها مربوط به 400-747 هست

حالا چندتا هم عکس منتخب ببینیم که همش خاطره و علمی نباشه یکمی هم عشقی باشه(چشمک)


ایرباس A340  

CathayPacificAirways

747-400 لوفتانزا فک کنم به مناسبت پنجاهمین سالگرد همکاری لوفتانزا با بوینگ بوده چون روی بدنه هواپیما یه چیزایی در این باره نوشته بود....